Hoe kan ik iemand met ernstige anorexia helpen?

Het meisje weigert alle hulp, en is tegen alle adviezen in gestopt met alle behandeling.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

niet. als ze niet wil, dan houdt het op. klinkt heel cru, maar heb het van dichtbij meegemaakt. voelde me ook erg machteloos. ondanks gedwongen opnamen is ze overleden. sorry, en veel sterkte!

Laat haar eens die documentaire van anorexia zien.

Dit klinkt misschien heel hard maar als antwoord kan ik alleen maar geven: Niet! Wanneer het meisje zelfs de professionele hulp weigert kan er weinig gedaan worden. Probeer niet geforceerd te helpen, maar geef alleen ondersteuning. Luister naar haar wanneer ze er behoefte aan heeft. Laat merken dat je er voor haar bent maar praat niet over haar 'ziekte' wanneer zij er niet zelf over begint. Dan zal ze je gaan zien als bemoeial en misschien zelfs als controleur en zal ze zich juist tegen je af gaan zetten. Zij zal zichzelf moeten helpen en wanneer ze dat zelf niet wilt kan ze niet geholpen worden.. helaas moet de rest dan lijdzaam toezien.. Blijf hopen dat ze zelf tot inkeer komt en uiteindelijk wel hulp accepteerd. Dit heeft tijd nodig, veel tijd!

Dat zal heel erg moeilijk gaan. Deze ziekte is zo verschrikkelijk ernstig, dat bijna geen therapievorm blijvend resultaat biedt. Alleen als ze het zelf echt willen zal hulp ook werken, maar daarvoor moet de patiënt eerst de ernst ervan inzien. Het kan helpen om haar in contact te brengen met ex anorexia patiënten. Meisjes die de kracht hadden om te genezen.

Je kan haar alleen steunen, je kan , als ze zelf niet wil, haar niet helpen en niet zorgen dat ze weer goed gaat eten. Hoe moeilijk dat ook is. Praten en hopen dat je op een gegeven moment doordringt, maar anorexia is zo complex, dat het heel moeilijk is om deze meisjes(maar ook jongens) te helpen.

Door een goede vriend te zijn.. Praktisch gezien kan je niets doen, denk ik. Voor mensen met anorexia is het niet eten het enige waarvan ze het gevoel hebben dat ze er controle over hebben. Als je goedbedoelend daar over praat, wordt de weerstand tegen hulp vaak groter...

Dit lijkt mij voorbehouden aan professionals. Door het meisje, waar nodig te stutten en te steunen is zij het meeste geholpen. Ook is het verstandig om mensen met een eetstoornis NIET hiermee te confronteren. Doorgaans hebben zij een slecht zelfbeeld en wordt dan ook als zodanig nog bevestigd. Ik zeg: "Professionele hulp!" Toegevoegd na 7 minuten: Begreep uit de vraag dat zij alle hulpt weigert maar uiteindelijk zal zij door gewichtsverlies en voor haar eigen welzijn in handen van de profs vallen. Zelfs kan op een rechtelijke machtiging 'dwangvoeding' worden toegediend.

Je kunt deze persoon alleen maar helpen door er voor hem/haar te zijn nu er eigenlijk niets meer te helpen valt. Schenk je liefde en voorkom dat hij/zij zich eenzaam voelt. Meer kun je niet doen. Sterkte.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100