Waarom hebben de kinderen die op foto's staan uit de 3e wereld vaak een dikke buik?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Bij een tekort aan eiwit, krijg je lichamelijke en uiterlijke problemen.

Een eiwittentekort kan leiden tot allerlei vervelende aandoeningen, zoals de ziekte kwashiorkor. Iemand die aan kwashiorkor lijdt, verliest veel gewicht en krijgt vaak een opgezwollen buik, terwijl de rest van het lichaam magerder wordt. Ook gebeurt het dat het pigment van lichaamscellen wordt afgebroken, wat kan leiden tot bijv. bleke vlekken op de huid, en haar dat steeds dunner en bleker wordt. Mensen die aan kwashiorkor lijden kunnen ook geen antistoffen tegen ziektes meer aanmaken, waardoor ze vatbaarder zijn voor vele ziekten. Bovendien heeft een periode van eiwittentekort een negatieve invloed op de geestelijke en lichamelijke ontwikkeling.

Toegevoegd na 47 seconden:
dat eiwittekort vooral wordt veroorzaakt door een tekort aan eiwitrijk voedsel.
Het is geen probleem om genoeg eiwitrijk voedsel binnen te krijgen, want eiwit zit in etenswaren die je normaal gesproken elke dag wel eet. Maar bijvoorbeeld in Afrika, waar de mensen niet zoveel te eten hebben, is geen eiwitrijk voedsel. Ook eten zij langdurig hetzelfde voedsel. In elk etenswaar zit een ander aantal eiwitten, dus als je een lange tijd hetzelfde voedsel eet, kan ook dit lijden tot eiwittekort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dit omdat doorgaans kinderen uit de 3e wereld weinig tot niets te eten hebben. Ze hebben letterlijk honger. Die dikke buik is het gevolg en verschijsel van hongeroedeem.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog een linkje toegevoegd.
http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/546/Hongeroedeem.html
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kan het dat kinderen in Afrika een dikke buik krijgen, en wat heeft dat met eiwitten te maken?
Uit de antwoorden op de deelvragen blijkt dat deze dikke buiken worden veroorzaakt door de ziekte ‘kwashiorkor’. Dit is een ziekte waarbij je een tekort aan eiwitten in je lichaam hebt, waardoor je afweersysteem niet meer goed functioneert, en je dus erg vatbaar bent voor vele ziektes. Dit kan worden voorkomen door bepaalde diëten aan deze mensen voor te schrijven, met voedsel waar veel eiwitten inzitten. Omdat in Afrika voedsel een probleem is, kan worden gekozen om bijvoorbeeld organisaties voedselpakketten met goedkoop eiwitrijk voedsel uit te laten delen. Dit zou veel zieken en soms ook doden besparen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die staan op de site:))
De dikke buik is een gevolg van hongeroedeem. Hongeroedeem ontstaat door eenzijdige voeding. Een tekort aan vitamine B1 veroorzaakt beriberi en een tekort aan eiwitten kwashiorkor; in beide gevallen ontstaat een gezwollen buik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo heb ik het altijd begrepen

rijstbuik

` rijst - buik
de -woord (mannelijk)
rijstbuiken
door veel rijst eten gezwollen buik

http://www.woorden.org/woord/rijstbuik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heet hongeroedeem en wordt met name veroorzaakt door eenzijdig voedsel.

Voeding zonder eiwitten en alleen maar koolhydraten veroorzaakt een dikke buik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt door de honger, of tekort aan eten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste antwoorder heeft eigenlijk alles al gezegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heet kwalitatieve honger.
Ze krijgen dus wel te eten, meestal alleen rijst.
En dat is veel te eenzijdig voedsel. Er ontstaan veel tekorten aan andere voedingsmiddelen. Dus de kwaliteit van de voeding is onvoldoende.

Zijn ze graatmager en hebben ze ook geen dikke buik, dan hebben ze kwantitatieve honger. Ze krijgen dan vrijwel helemaal niet te eten.