Hoe wordt hooikoorts geconstateerd?

Hooikoorts is een veelvoorkomende allergie. Ik ben er zelf ook mee gediagnosticeerd en ik vraag mij af hoe hooikoorts gevonden wordt. Bij mij moest bloed afgenomen worden, maar voor de rest kreeg ik alleen een 'ja, je hebt hooikoorts'.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (3)

Het belangrijkste bij het stellen van de diagnose hooikoorts is het verhaal van de patiënt. Dus klachten van aanhoudend niezen, kriebel in de neus, verstopte neus of loopneus, daarbij komende jeuk in de ogen, eventueel waterige ogen; zeker als de klachten voorkomen in het hooikoortsseizoen en als hooikoorts (of constitutioneel eczeem of astma) in de familie voorkomt. Bij deze klachten kan je als huisarts de diagnose eigenlijk al direct stellen.
Hoe wel dus eigenlijk niet nodig wordt vaak wel bloedonderzoek gedaan om de diagnose te bevestigen en andere diagnoses uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik begrijp best dat de huisarts de symptomen gemakkelijk herkent, maar hoe leidt dat bloedonderzoek, bijvoorbeeld, naar de constatering dat iemand hooikoorts heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zijn de symptomen die leiden naar de constatering, het bloedonderzoek kan die constatering hooguit ondersteunen.
Het bloedonderzoek dat gedaan wordt is een allergietest waarbij gekeken wordt of er antistoffen tegen pollen in het bloed voorkomen. Als die in het bloed voorkomen dan staaft dat de diagnose hooikoorts, maar eigenlijk zou de huisarts dan al lang moeten weten (of vermoeden) wat er aan de hand is.
In bloed word er gekeken naar antistoffen teggen pollen. Je hebt deze antistoffen alleen als je allergisch bent voor pollen. In bloed kan je ook specifieke antistoffen tegen bepaalde pillen testen. Bijv. gras of berken.
Ook kijkt de huisarts naar je klachten.
Hiermee kan je dus met een simpele bloedtest zeggen of je allergisch bent.
Overigens is niet bij iedereen met hooikoorts de bloedtest positief.

Toegevoegd na 2 uur:
In de bron kan je meer lezen over de bloedtest op allergieën.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze testen dit ook door met een naald in je huid te prikken en er dan verschillende extracten van pollen op te doen. Als je huid daar dan op reageerd ben je er allergisch voor. Trekt snel weer weg overigens.