Hoe komt het dat ik heel erg sterk ruik?

Ik heb al heel lang dat ik super sterk ruik. Als iemand in de buurt of zelfs de buren rookt. Dat ruik ik dit en gaat mijn neus verstopt zitten. Maar niet alleen rook ruik ik sterk maar alles. Ik ruik dingen al vaak sneller dan anderen of ik ruik dingen die anderen niet met reuk waarnemen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.6K
flyingcrow
9 jaar geleden
Dat heb ik met sommige dingen,bv anijs,ik ruik beneden dat boven iemand zijn tanden poetst met tandpasta met anijssmaak, Een Een snoepwinkel met open deur ruik ik 3 straten verder,ook mensen die drop eten ruik ik op afstand. Ik vind het niet lekker ruiken eerder stinken ik walg ervan. Ook korianderplanten ruik ik van veraf,maar het is voor mij stank Dit is wel anders als van de vraagsteller,maar zou het dezelfde oorzaak kunnen hebben?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel goed ruik bedoel je ;-) Sterk ruiken heeft weer een andere oorzaak. Ik ben zelf ook tegen het overgevoelige aan voor geuren ; niet altijd even prettig, vooral bij afschuwelijke geuren als amandel, of het hedendaagse overmatige parfumgebruik. Er zijn blijkbaar gewoon mensen die heel goed kunnen ruiken. Net zoals sommigen veel beter kunnen horen. (Daar hoor ik dan weer beslist niet bij).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Flyingcrow
Dat heb ik dus ook. Het lijkt wel een soort Superman kracht. Ik ruik inderdaad bepaalde geuren op 300 meter afstand nog. Ik denk dat het aan de geuren ligt die je zelf vindt stinken.
Ivana
9 jaar geleden
De een ruikt meer dan een ander. (Jachthonden hebben een betere 'neus' dan bijvoorbeeld een Jack Russell) Je kunt je reuk ook trainen.
Voor je drogistendiploma moest je ooit (weet niet of het nog zo is) 95 verschillende stoffen/planten op geur herkennen. Op den duur ga je dat steeds beter doen en wordt je geurherkenning in het algemeen steeds beter.

Antwoorden (1)

Het komt voor dat wanneer mensen een spannende tijd hebben doorgemaakt (bijv. heel druk op je werk, of gewoon een opeenstapeling van gebeurtenissen die stressvol waren) je zintuigen wat overprikkelt raken. Je staat a.h.w. in een "waak" stand. Je zou voor jezelf eens na kunnen gaan of dit op jou van toepassing is.
Soms kan het gebeuren dat je tussendoor niet de kans krijgt om op verhaal te komen. Dan kan het zijn dat je lichaam in een alerte stand blijft. Daardoor kunnen je zintuigen wat over belast zijn. Veel mensen horen dan elk klein geluidje en slapen ineens ook heel licht terwijl ze normaliter vaste slapers zijn. Anderen zien weer meer of hen valt dingen op waar ze normaal over heen kijken.Het is, voor zover ik weet, een chemische "storing". (Mensen met een angst- of paniekstoornis kunnen na een aanval ook heel alert blijven.)
Wanneer je korte tijd overprikkelt bent is dit niet zo erg. Vaak kun je in een dergelijke toestand heel productief worden en creatief zijn.
Als je het vervelend vind kun je er op in spelen. Gebruik bijv. ongeparfumeerde deodorant, wasmiddel e.d. Of ga naar een plek waar hoofdzakelijk maar 1 soort geur is. Aan zee kun je heerlijk uitwaaien en je ruikt alleen de zee.
Wanneer je je zorgen maakt, of echt lichamelijke klachten eraan overhoudt, ga da even naar de huisarts. Gewoon voor de zekerheid.