Hoe komt het dat ik heel erg sterk ruik?

Ik heb al heel lang dat ik super sterk ruik. Als iemand in de buurt of zelfs de buren rookt. Dat ruik ik dit en gaat mijn neus verstopt zitten. Maar niet alleen rook ruik ik sterk maar alles. Ik ruik dingen al vaak sneller dan anderen of ik ruik dingen die anderen niet met reuk waarnemen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het komt voor dat wanneer mensen een spannende tijd hebben doorgemaakt (bijv. heel druk op je werk, of gewoon een opeenstapeling van gebeurtenissen die stressvol waren) je zintuigen wat overprikkelt raken. Je staat a.h.w. in een "waak" stand. Je zou voor jezelf eens na kunnen gaan of dit op jou van toepassing is. Soms kan het gebeuren dat je tussendoor niet de kans krijgt om op verhaal te komen. Dan kan het zijn dat je lichaam in een alerte stand blijft. Daardoor kunnen je zintuigen wat over belast zijn. Veel mensen horen dan elk klein geluidje en slapen ineens ook heel licht terwijl ze normaliter vaste slapers zijn. Anderen zien weer meer of hen valt dingen op waar ze normaal over heen kijken.Het is, voor zover ik weet, een chemische "storing". (Mensen met een angst- of paniekstoornis kunnen na een aanval ook heel alert blijven.) Wanneer je korte tijd overprikkelt bent is dit niet zo erg. Vaak kun je in een dergelijke toestand heel productief worden en creatief zijn. Als je het vervelend vind kun je er op in spelen. Gebruik bijv. ongeparfumeerde deodorant, wasmiddel e.d. Of ga naar een plek waar hoofdzakelijk maar 1 soort geur is. Aan zee kun je heerlijk uitwaaien en je ruikt alleen de zee. Wanneer je je zorgen maakt, of echt lichamelijke klachten eraan overhoudt, ga da even naar de huisarts. Gewoon voor de zekerheid.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100