Mijn therapeut zegt dat ik aan mindfulness moet doen, maar ik vind het een stom gehypt iets. Moet ik altijd het advies van mijn therapeut opvolgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom denk je dat het een stom gehyped iets is? Is iets per definitie stom als er een hype omheen ontstaat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is er wel enthousiast over en zegt dat ik het moet kennen. Terwijl ik denk, Dit is niet mijn ding vriend. Te zweverig voor mij. Ik heb het gelezen en gedaan, maar dacht steeds erover "dit is echt dom"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zweverig? Hm, dat lijkt me helemáál niet de bedoeling. Wat heb je precies gelezen en gedaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mindfulness kun je natuurlijk ook op een totaal niet zweverige manier doen. Je koppie er bij houden als je ergens mee bezig bent en geen 10 dingen tegelijk goed proberen te doen maar je aandacht aan een ding tegelijk geven, is ook mindfulness.

Het beste antwoord

Neen, je moet niet alles doen wat je therapeut zegt. Hij/zij is God niet. Maar je moet iets ook niet afwijzen omdat het een hype is. Vaak zijn dingen populair omdat ze werken.
Je kunt het beste aan je therapeut vragen waarom mindfulness zo'n goed idee is, en als het antwoord je niet bevalt uitleggen waarom het je niet bevalt.
Als je therapeut je niet kan overtuigen zou je het kort kunnen proberen om te zien wat het is. Blijven je bezwaren overeind dan gewoon niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed beredeneerd +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb inmiddels een andere therapeut gezocht. Grootste probleem was niet eens het mindfulness. Maar dat hij dacht dat hij god was.

Andere antwoorden (10)

Ik denk het niet, je moet bv. niet gewoon geen advies op gaan volgen maar als je terug naar de therapeut gaat of je belt hem gewoon en je zegt dat je het (bv.) een stomme oefening vind, kan je samen met de therapeut tot een andere oplossing komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goede reactie+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ 1
Jij mag toch zelf beslissen wat je wil of niet? Soms zul je er echt aan moeten geloven. Alleen als je het echt een "stomme oefening" vind zou ik het niet doen. En gewoon naar de Therapeut gaan en vragen om iets nieuws. Succes!

Toegevoegd na 36 seconden:
Misschien moet je er ook even doorheenbijten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent bij een therapeut zodat hij samen met jou kan werken aan verbetering. Therapeut denkt dat dit voor jou kan helpen. Als volgende stap in de sessies. Jij denkt van niet. Op dat punt zijn jullie het niet eens. Of therapeut heeft niet goed uit weten te leggen waarom hij dit aan jou heeft aangereikt of jij ziet het nut er niet van in/begrijpt niet wat je er mee moet.

Je hebt een volgende afspraak binnenkort, neem ik aan. Kun je hier over praten. Heel goed mogelijk dat na uitleg het toch niet zo'n stom idee bleek te zijn. Ook mogelijk dat therapeut met een andere opdracht komt.

Het is heel goed dat je je eigen mening hebt. Ook bij de therapeut. Als iets voor jou niet goed voelt, sta je er toch niet achter. Moet je het ook niet doen.
Maar ook komt het voor dat nieuwe dingen zeker het proberen waard zijn. En dat het je helpt!

Neem je bezwaar mee naar het volgende gesprek!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk hoef je niet per se te doen wat je therapeut zegt. Maar ik zie in mijn omgeving vaak mensen die kampen met problemen zoals bijvoorbeeld slapeloosheid vanwege piekeren e.d., waarvan ik denk dat ze enorm veel baat zouden hebben bij een korte cursus met meditatieoefeningen die ze thuis ook in praktijk zouden brengen. Als ik zoiets heel voorzichtig opper, reageren ze er vaak heel afwijzend op.

Omdat ik, als ervaren mediteerder, de effecten goed ken, vind ik het jammer dat ze het van de tafel vegen vanwege vooropgezette ideeën die ze erover hebben. Ze vragen ook niet door waarom ik denk dat ze hier baat bij zouden kunnen hebben.

Soms ontdek je verrassende effecten van bepaalde simpele methoden waar je het niet van had verwacht. Maar dan moet je het natuurlijk wel aan durven en willen gaan. En allereerst de zin ervan inzien!

Ik zou zeggen: ga nog eens met je therapeut praten en vraag goed door waarom hij/zij dit aanbeveelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een advies van je therapeut: een advies is geen dwang. De bedoeling is, dat je jezelf gaat informeren of het iets voor jou zou kunnen zijn. Ik las bij de reacties onder je vraag, dat je dit hebt gedaan, maar het te zweverig vindt.
Dat kan ik me wel voorstellen: mindfulness is een samenvoeging van o.a. Yoga,mediteren en Boeddhisme en daar moet je open voor staan. Zelf vind ik het super en ik heb er heel veel aan.
Maar als het niks is voor jou, dan heeft het ook geen enkele zin om er mee door te gaan. Om er echt baat van te hebben moet je veel oefenen en het zeer geregeld doen.
Je hebt het geprobeerd, het is niet jouw "ding", dus vertel dat gewoon aan je therapeut.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je er niet in gelooft zal het nooit wat worden. Misschien kan je de betreffende therapeut die de mindfulness geeft bellen voor uitleg wat het precies inhoud
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het feit dat je het een stom gehypt iets vindt, is al een teken dat je het hard nodig hebt.
Dus zou ik maar eens informatie vragen, wat dat stom gehypt iets, nu wel niet inhoud en het toch maar gaan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die min is niet van mij Ed ;-).
Ze schrijft in de reacties direct ondere de vraag, dat ze het heeft geprobeerd.
Bij mindfulness moet je er echt achter staan: het kost veel tijd en energie. Als je er tevoren al totaal niet achter staat, dan heeft het geen enkele zin om te gaan doen.
Maar dat is toch met alles zo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ WendyH, ja je hebt gelijk, het is niet iets wat je er even bij gaat doen, het is een andere levensstijl, maar ik "mis" hier de echte motivatie en nu is het steun zoeken voor haar afwijzing van het advies van haar therapeut.
gek dat een eerlijk antwoord weer minnen oplevert, die zijn dus van mensen die "mindfulness" ook onzin vinden, door minnen te geven steunen ze Kim.
ja zo werkt dit spelletje.;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, het beestje heeft een naam en er wordt door veel peuten een zweverig jasje omheen gegooid dat bij veel mensen verkeerd valt. Misschien zitten de peut en Kimkimkim niet op dezelfde golflengte en moet mindfulness nog eens een keer nuchter en rationeel uitgelegd worden, zonder tingeltangeltierelantijntjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja stippel misschien verkeerd uitgelegd.
Ook ik vind dat je niet altijd het advies van je therapeut op moet volgen. Je kunt je wel afvragen waarom diegene je dit advies geeft.

Het is nogal rechtlijnig om te zeggen dat je het een stom gehypt iets vindt als je er nog niet mee in aanraking bent geweest.

Ik heb ook -op advies- aan Mindfulness gedaan en had ook mijn bedenkingen. Niet alles is "mijn ding" maar ik heb er veel van geleerd. Ook door het contact dat je hierdoor krijgt met andere cursisten, die vaak min of meer met dezelfde problemen kampen.

Ik zou zeggen: zet je oordeel even opzij en geef het een kans. Ongetwijfeld haal je er iets uit waar je wèl wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je _moet_ niets, maar misschien is het slim met je therapeut te praten over waarom hij het zo goed voor je acht en waarom jij denkt dat het niets is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet voor jezelf kiezen ... wel interessant (zie link)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja leuk! Een website met nog meer mindfullness gezweef. Alleen al het ontwerp van de website ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké, dat gedoe met allemaal diepzinnig klinkende uitspraken bovenaan een pagina en geneuzel over 'de weg van heelheid' komt op mij inderdaad ook wel zweverig over. Maar mindfulness hoeft dat helemaal niet te zijn. Weet je wat mindfulness is? Een boterham smeren en *niet* tegelijkertijd een boodschappenlijstje in je hoofd maken, je druk maken om de ruzie die je gisteren met iemand had, je afvragen wat het meisje van de kiosk ervan vond toen je gisteren je koffie morste en gevatte antwoorden bedenken op de belediging die je vorige week naar je hoofd geslingerd kreeg. Het is gewoon bezig zijn waar je mee bezig bent, in dit geval een boterham smeren. Hoe zweverig is dat?