Hoe komt het dat mensen je soms juist gaan 'testen' als je je kwetsbaar voelt? Wat kan ik tegen mezelf zeggen om hiermee te leven?

Ik ben geopereerd en zit nog in herstelperiode. Het lijkt wel of mijn huisgenoot (huis'baas') juist nu ik me kwetsbaar voel, meer op m'n bordje komt leggen. Ze heeft wel
geholpen met te tillen en bood nog veel meer aan. Ik wilde dat niet, er waren ook vrienden om te helpen. Maar het is nu net of ze zich nu meer gelegitimeerd voelt om mij lastig te vallen met 'dingetjes' die bij mij spanning veroorzaken en er is lawaai in huis door werkzaamheden, dit kon niet anders gepland worden. We delen alleen de trap. Begin nogal door m'n geestelijke vetlaagje heen te raken. Heb dus ook niet meer zoveel weerwoord meer. M'n intuitie zegt dat er wel iets is. Snapt iemand dit (ben hsp) Heb ook veel liefde ontvangen zeker... dat is ook mooi, ik denk daar ook vaak aan terug. Maar mensen zijn soms wel onhandig met opmerkingen. En er kan niets meer bij. Teveel een duwtje in de rug lijkt het, of is het 'toch gewoon als bij de dieren survival of the fittest? Hoe moet ik dit zien of hoe kan ik m'n ogen sluiten? Karma?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Het beste antwoord

Ik ben zelf ook super gevoelig. Soms is dat best lastig. Je kan dan moeilijk inschaten of iemand het met de juiste motivatie doet. Wat bij mij helpt is om het te checken. Ik vraag meestal aan mijn omgeving of het reeel is wat ik voel of denk.

Een gesprek aangaan met je huisbaas lijkt mij de eerst volgende stap. Als je bij jezelf blijft dan kan er niks fout gaan:-) Probeer haar duidelijk te maken dat je het enorm waardeert dat ze er zo voor je is maar dat je behoefte hebt aan alone time ( ik noem het altijd ME TIME). Dat is niet lelijk bedoelt maar gewoon iets wat je nodig hebt. Als ze echt met je begaan is dan begrijpt ze dat en laat ze jou met rust. Probeer even bij iemand anders te verblijven voor de werkzaamheden. Het maakt je waarschijnlijk alleen maar meer jumpy. Ik ben tijdens onze verbouwing overdag naar mijn ouders gegaan.

Ik wens je heel veel sterkte toe. Denk aan jezelf hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat checken deed ik ook vaak ja, maar je wil toch steeds meer zelf doen. Vriendin vond haar laatste reactie bizar, dus nu heb ik ook wel rust. Weet dat ze het zelf ook inziet. Ik was al zover heen dat ik het moeilijk vond om iets aardigs te zeggen ze overviel me ook weer. Maar wat ik bedoel is dat mensen en soms ook vrienden zo veranderen als jij een keer afhankelijk bent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb Nicky's als beste antwoord gekozen maar de anderen waren net zo goed. Vond deze vooral leuk vanwege de herkenning!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herkenbaar!

Andere antwoorden (4)

Misschien heb je gelijk en zoekt je huisbaas naar de grenzen van wat ze wel en niet kan maken.
Ik vraag me in dat geval wel meteen af waarom ze dat zou doen? Is er in jullie contact tot voor je operatie aanleiding geweest om dat te veronderstellen?

Je schrijft dat je hoog sensitief bent. Naar aanleiding van wat je beschrijft in je vraag, denk ik als eerste aan een combinatie van een toevallig ongelukkige planning en aan het feit dat veel mensen zich na een operatie in hun herstelperiode zich niet helemaal zichzelf en stabiel voelen en minder kunnen hebben. Als je dan ook nog hoog sensitief bent, lijkt me dat nog lastiger.
Het zou best kunnen zijn dat die werkzaamheden echt niet op een ander moment konden toch?

Misschien helpt het je om je tijdelijk voor haar af te sluiten? Geen contact zoeken (niet meer laten helpen), je concentreren op dingen die je zelf kunt doen (lezen, tv kijken, computeren, etc).
Mocht het onhoudbaar worden, kun je misschien ergens anders herstellen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je nog niet je oude zelf bent storen de dingen, die je normaal als wel vervelend maar niet al te erg zou ervaren, je nu extra. En omdat je zegt dat je aan je grens zit zou je naar de huisarts kunnen gaan om te vragen of je niet ergens anders kan revalideren; in een rusthuis bedoel ik. Of misschien kan je een poosje bij een van je vrienden in huis om het lawaai van die werkzaamheden te ontlopen en ook je vervelende huisbaas. Vraag het eens.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij en Larina hebben daar idd allebei een punt in, na narcose ben ik nog sensitiever. Ik zei dat ook tegen mezelf, maar dat maakte niet dat het wegging.
Wat een lastige situatie!
Mijn gevoel zegt dat het geen opzet is van je huisbaas. Ze wil je graag helpen na de operatie, maar ze voelt blijkbaar niet goed aan dat ze jou hiermee juist niet helpt.
Ik weet niet of je onder narcose bent geweest, maar het kan een bijwerking van narcose zijn dat je een paar weken extra gevoelig reageert op gebeurtenissen om je heen. Normaal gesproken kan je prima dealen met dit soort gedrag van mensen om je heen, maar nu is dat lastig.
Je bent waarschijnlijk na je operatie veel thuis, dus je huisbaas ziet je ook meer. Wellicht een aanleiding voor haar om meer contact te zoeken.

Ik zou proberen of je het duidelijk kan maken aan je huisbaas. Dat kan je doen door vriendelijk en duidelijk te zijn. Bedank haar voor haar hulp, maar vertel haar ook eerlijk wat je dwars zit. Zoek samen naar oplossingen.

Als dat niet lukt: even twee weekjes het huis uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Jan, goeie suggestie praten. Maar dat is 't m' juist vaak.... heb geprobeerd om me af te sluiten/ontlopen maar het moest blijkbaar tot een soort closure komen, want 2 dagen later kwam ze naar me toe in het voorbijgaan met iets wat buiten proportie was. Toen heb ik duidelijk gezegd dat het wel veel was en dat ze het ook kan bewaren omdat ik nog aan het herstellen ben. Toen deed ze verbaasd. Heb het niet echt op de goeie manier gezegd, maar werd ook niet boos ofzo. Vannacht heb ik door de zorgen over wat ze suggereerde weinig geslapen en vanmorgen besefte ik dat het buiten proportie was wat ze beweerde. Heb nu ineens geen last meer.
kenbaar maken wat je voelt, zorgt er meestal voor dat andere mensen na gaan denken over hu eigen gedrag. wanneer iemand iets tegen je zegt, waar jij je niet goed door voelt en je geeft geen reactie, weten de mensen niet wat voor een effect hun woorden hebben. het is misschien een beetje eng om je zo kwetsbaar op te stellen, heeft wel het meeste resultaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik heb ook geleerd om m'n gevoel er bij uit te spreken. Dat heb ik ook gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie wel...het gaat beter nu.