Ik heb last van "Blubbers" in mijn buik waardoor kan dit komen en wat kan dit zijn

Het is niet zo erg dat ik ermee naar de dokter hoef want ik heb het vaker als ik bv veel gesnoept heb of friet heb gegeten

Toegevoegd na 12 minuten:
het voelt aan alsof er een soort van belvorming is in mijn buik
het gaat ook gepaard met buikpijn die aanvoelt als menstruatiebuikpijn maar het kan niet dat ik ongesteld ben

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik ben er denk ik achter wat ik had
Ik had namelijk 2 dagen na mijn bericht griep oftewel buikgriep
Het is nu gelukkig bijna over
Bedankt voor jullie hulp ik ga mijn vraag straks sluiten

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

De borrelingen die je voelt in je buik zijn bewegingen van je darmen, die er blijkbaar wat moeite mee hebben om voedsel te verteren / transporteren dat niet zo goed voor je is. Vet eten en eten met veel suiker zijn daar berucht om. Zolang het alleen na dat type eten is en verder niet storend, kun je het een poosje volhouden. Beter is natuurlijk dat soort eten te mijden, en verder te zorgen voor een goed, volwaardig dieet met in elk geval voldoende vezels en -niet te vergeten- water.

Wanneerhet echt ernstig is, kun je beter toch even met de huisarts overleggen of je wellicht toch een soort vezelsupplement nodig hebt, maar voor een normaal gezond mens zonder voorgeschiedenis van darmziekten zou dat eigenlijk niet nodig moeten zijn.

Natuurlijk speelt ook de commercie op dit veel voorkomende probleem in met allerlei soorten sch**tyoghurt (noemen we het hier), en natuurlijk kunnen die ook wel een iets verbeterde darmwerking hebben als de rest van je dieet onvolwaardig is. Ook een - veel goedkoper - 'huismiddeltje' als Molkosan kan verlichting geven.

Dan zijn er nog een paar 'valkuilen' die er aan ten grondslag kunnen liggen, en die je met wat oefening weer kunt verbeteren. Zo hebben veel vrouwen zichzelf aangeleerd om hun winden op te houden / niet te laten, met als gevolg dat op een gegeven moment de darmen de lucht niet meer goed kwijt kunnen, deze gaan ophopen, met flinke buikpijn en krampen tot gevolg. Vooral in combinatie met het standaard ophouden vande ontlasting een heel slecht idee.

Ook eten veel mensen tegenwoordig te weinig vet, in de veronderstelling dat alle vet slecht voor je is, terwijl je ook dat echt nodig hebt voor een gezonde consistentie van je ontlasting (om nog maar niet te spreken van de vitamines erin).

Al met al nog genoeg dingen om zelf uit te proberen, maar als je echt pijn hebt, schroom dan toch niet er mee naar de huisarts te gaan. Voor het zelfde geld zit er WEL iets achter, (niet per se iets ernstigs trouwens), en dan kun je beter wat te vroeg met je klachten komen dan er eerst jaren mee doorlopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mij heb je last van een trage stoelgang. Volgens een welbekend spotje moet je dan Activia eten met de Bifidus Actiregularis, waarbij je ontlasting er in de vorm van een pijl uitkomt, zonder eerst te borrelen in je darmen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo te zien heb je last van Prikkelbare Darm Syndroom. Zie link:

Toegevoegd na 7 minuten:
Maar .... Zoals Marleen terecht opmerkt, voor echte diagnose altijd eerst naar de dokter....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet meteen een minnetje, maar die diagnose mag/kan je natuurlijk op basis van deze informatie niet stellen ; dat zou ik te allen tijde aan een arts overlaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, ok zie aanpassing boven
Volgens mij hebben de bacteriën (darmflora) die de vertering ondersteunen wat meer moeite met snoep en frites en produceren ze meer gassen dan gewoonlijk. Het zal te maken hebben met de rest van je voedingspatroon.
Misschien kun je wat vaker bruin brood eten.
Iedereen heeft verschillende eetgewoonten en dat zal dus ook wel opgaan voor de vele honderden soorten bacteriën. Zonder gegevens over wat en hoe je eet valt er weinig over te zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik het begrijp, kan het ook zijn dat je terwijl je eet teveel lucht mee naar binnen "hapt". Dat kan ook vreselijk pijnlijk zijn. Let er op dat je niet te gulzig eet en goed kauwt. Ik heb zelf prikkelbaar darm syndroom en weet hoe vervelend het is als je zo'n buikpijn hebt. Zou toch ff langs de huisarts gaan als ik jou was. Succes!!