Waarom de mirena verwijderen met migraine klachten?

In de bijsluiter van de mirena spiraal staat, dat als je migraine achtige klachten krijgt, je de mirena moet laten verwijderen. Mijn vraag is waarom dat eigenlijk moet. Ik heb mijn spiraal nu ong 4.5 jaar, en al tijden last van migraine, had het eerder nooit. Las pas een week geleden dat je hem dan eigenlijk moet laten verwijderen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
17.4K

Het beste antwoord

De kans op het krijgen van een beroerte is verhoogd wanneer je migraine hebt en je hormonale anticonceptie gebruikt. Zie ook de bron. Dat is niet uniek voor het hormoonhoudend spiraal, maar een probleem bij alle hormonale anticonceptie. Dus ook de pil, prikpil, Implanon (hormoonstaafje in arm) etc.

Bij migraine heb je daar sowieso een hogere kans op, maar bij gebruik van hormonale anticonceptie is het risico meer verhoogd. Voor zover ik weet heb je bij migraine mét aura nog een meer verhoogde kans dat bij migraine zónder aura, maar dat heb ik zo snel niet terug kunnen vinden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Baten en risico's zijn natuurlijk altijd een persoonlijke afweging die je samen met je arts moet maken. Sommige vrouwen met cyclusgebonden migraine gaan juist aan de pil omdat het hun klachten kan verminderen. Je zou kunnen zeggen dat dat niet verstandig is, maar ik kan me ook best indenken dat een vrouw die elke maand minimaal een week in bed ligt met migraine, toch liever dat risico neemt. Het is altijd een eigen afweging; als je het met je arts bespreekt, kan die ook nog eventuele andere risicofactoren meenemen in het advies.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is onjuist. In de bijsluiter van Mirena staat het volgende:

Neem contact op met uw arts als een van de onderstaande aandoeningen op u van toepassing is of ontstaat of verslechtert nadat Mirena bij u is ingebracht:
- migraine, verlies van het zicht aan één kant of andere symptomen die een teken kunnen zijn van een herseninfarct (tijdelijke blokkade van de bloedvoorziening van de hersenen)

Er staat dus niet dat de Mirena moet worden verwijderd bij migraine. Van de anticonceptiepil bij mensen met migraine met aura en dan vooral in combinatie met roken is bekend dat het de kans op een herseninfarct (beroerte of CVA) laat toenemen. Voor migraine zonder aura geldt dat niet. Of het voor andere anticonceptiemethoden, zoals Mirena, ook geldt is niet onderzocht. Aangenomen wordt dat het hier ook voor geldt. Rokende vrouwen met migraine met aura die toch anticonceptie willen gebruiken wordt geadviseerd te stoppen met roken.

Dus: of het verstandig is om uw spiraal te laten verwijderen hangt ervan af of u migraine met of zonder aura hebt en of u rookt. Daarnaast zijn er nog andere factoren van belang die uw risico op een herseninfarct bepalen. Deze kunt u bespreken met uw huisarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Mirena werkt op basis van hormoonafgifte.
Migraineklachten kunnen hormoongerelateerd zijn (er zijn veel vrouwen die tijdens of rond hun menstruatie migraineklachten hebben). Als de migraineklachten voor het plaatsen van de Mirena er niet waren, kunnen ze dus afkomstig zijn van de Mirena.
Overleg met je huisarts wat verstandig is in dit geval.