De kans op het krijgen van een beroerte is verhoogd wanneer je migraine hebt en je hormonale anticonceptie gebruikt. Zie ook de bron. Dat is niet uniek voor het hormoonhoudend spiraal, maar een probleem bij alle hormonale anticonceptie. Dus ook de pil, prikpil, Implanon (hormoonstaafje in arm) etc.
Bij migraine heb je daar sowieso een hogere kans op, maar bij gebruik van hormonale anticonceptie is het risico meer verhoogd. Voor zover ik weet heb je bij migraine mét aura nog een meer verhoogde kans dat bij migraine zónder aura, maar dat heb ik zo snel niet terug kunnen vinden.
Toegevoegd na 3 minuten:
Baten en risico's zijn natuurlijk altijd een persoonlijke afweging die je samen met je arts moet maken. Sommige vrouwen met cyclusgebonden migraine gaan juist aan de pil omdat het hun klachten kan verminderen. Je zou kunnen zeggen dat dat niet verstandig is, maar ik kan me ook best indenken dat een vrouw die elke maand minimaal een week in bed ligt met migraine, toch liever dat risico neemt. Het is altijd een eigen afweging; als je het met je arts bespreekt, kan die ook nog eventuele andere risicofactoren meenemen in het advies.
- Bronnen:
-
http://www.kopzorgen.nl/nieuws/nieuws32.html