Is een struma gevaarlijk?

Komt het vaak voor? Of is een andere oorzaak van een dikke nek (een plekje onderaan mijn hals is iets dikker) waarschijnlijker?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Een struma heeft te maken met je stofwisseling (schildklier) Bij struma is de schildklier vergroot, wat zichtbaar is als een zwelling in de hals. De oorzaak kan zijn een jodiumgebrek in de voeding. Voor de aanmaak van schildklierhormonen moet er jodium in het voedsel zitten. Als het voedsel onvoldoende jodium bevat, zal de klier sneller gaan werken en opzwellen. De niet-toxische vergroting van de schildklier door jodiumgebrek komt in Westerse landen niet veel voor.

Behalve een zwelling in de hals kun je last hebben met slikken of ademen. Als de struma een gevolg is van een te snel werkende schildklier, kun je last hebben van gewichtsafname, toegenomen eetlust, warme, droge huid, tic, slapeloosheid, uitpuilende ogen en gejaagdheid. Struma kan ook de kop opsteken bij een schildklier die juist te traag werkt. Dat merk je aan vermoeidheid, spierzwakte, gewichtstoename, schilferige huid, haaruitval, en een lager wordende stem.

Struma komt ook voor bij de ziekte van Graves, waarbij de schildklier overactief is en vergroting gepaard gaat met een overmatige hormoonproductie. Verder is het een symptoom bij de ziekte van Hashimoto; een chronische ontsteking van de schildklier, waarbij de klier juist te langzaam werkt. Struma kan ook een uiting zijn van een pijnlijke virusinfectie aan de schildklier, die subacute thyroiditis wordt genoemd. Tot slot komt struma ook voor bij schildkliertumoren (goed- en kwaadaardig), en bij schildklierhormoonafwijkingen: een genetisch enzymgebrek waardoor normale hormoonaanmaak niet kan plaatsvinden.

Extra jodium voor uw schildklier
Voeding waar veel jodium in zit: volkoren brood, veldsla, groene kool en zeevruchten. Om uw schildklier nog beter te ondersteunen, kunt u extra jodium innemen ter aanvulling op uw voeding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Struma duidt simpelweg op een opgezette schildklier. De schildklier is een kleine klier in de hals, net onder de adamsappel, en weegt ongeveer twintig tot vijfentwintig gram. Struma is een zwelling aan de voorzijde van de hals. Maar zo'n zwelling zegt niet altijd dat er sprake is van een ziekte, want het kan ook voorkomen tijdens de pubertijd of de zwangerschap.
Bij jou zal het waarschijnlijk door de pubertijd komen. De werking van de schildklier wordt er niet door verstoord. Dat is niet ernstig, er hoeft niets aan te worden gedaan.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel vroeger bonden vrouwen een heel dun touwtje om hun hals, zodra dit strak kwam te staan wisten ze dat ze zwanger waren door het opzetten van de schildklier.
Een soort , oer zwangerschapstest :)