Is het mogelijk om de voortplantingsdrang te negeren of te onderdrukken zonder daardoor psychische of lichamelijke klachten te krijgen?

In bepaalde religies en ook in sommige kringen van de moderne samenleving stelt men dat de drang om zich voort te planten overstegen kan worden, vaak om een hoger spiritueel doel na te streven of omdat men liever carrière wil maken en geen kinderen wil. Of er zijn mensen die proberen leven zonder seksleven, los van de vraag of men kinderen wil of niet. Ik veronderstel dat er wetenschappelijke onderzoeken zijn gedaan om te zien of dat leidt tot psychische of lichamelijke klachten. Wat zijn daarvan de bevindingen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Poet
9 jaar geleden
Wat bedoel je precies: wordt je ziek als je geen sex hebt? Of: wordt je ziek als je geen kinderen probeert te krijgen?
Bij sex is wellicht ook het verschil tussen échte sex en masturbatie relevant.
Ook zal het uitmaken of het over mannen of vrouwen gaat.
Poet
9 jaar geleden
Bij sommige mensen (verkrachters, pedofielen) wordt de voortplantingsdrang juist gezien als psychische aandoending...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat dat bij vrouwen een veel minder groot probleem is.

Antwoorden (1)

Ja, dat kan psychisch schadelijk zijn. Kij maar naar hoe verknipt veel mensen door hun religie zijn.
Voor extreme gevallen kun je kijken naar Mormonen, en celibataire priesters.
Elke sterke drift die je moet onderdrukken zal problemen geven.
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
+ helemaal eens: celibaat is vragen om verwrongen sexuele uitingen