Hoe hoog zou het percentage "bastaardkinderen" in Nederland zijn ? Is hier officieel onderzoek naar gebeurd ?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik bedoelde dus kinderen waarvan de vader denkt de vader te zijn terwijl de moeder wel beter weet...

Toegevoegd na 3 dagen:
Hoe kom ik tot die vraag ?
Je moet in feite weten dat een nonkel van mij 30jaar in een universitair ziekenhuis onderzoek heeft gedaan. Vooral dan naar erfelijke ziekten. Eerste belangrijke punt was dat hij er zeker moest van zijn dat de vader wel de echte biologische vader was als er bij een kind een probleem werd vastgesteld.
Ze hadden daar vroeger eenvoudige bloedtesten voor en later natuurlijk het DNA.
Was dat niet het geval (1 op 3 !!!!) dan werd enkel de moeder ingelicht om desgevallend de feitelijke biologische vader op de hoogte te brengen indien de ziekte gevaarlijk was, maar nog niet noodzakelijk bij diens eventuele andere kinderen was vastgesteld.
3 jaar terug zijn om onduidelijke redenen die cijfers in Belgie openbaar gemaakt !!! Sommige vaders van 3 kijken nu heel anders naar hun kroost. (erger, ik heb 3 zoons waar absolute zekerheid van bestaat dat ik de vader ben dus loopt er ergens iemand rond die 2 kinderen aan het opvoeden is die niet door hem verwekt zijn..nu ja, wat niet weet wat niet dert...)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

De term 'bastaard' is een ouderwetse term uit de tijd dat je gehuwd 'moest' zijn, wilde je kinderen mogen krijgen.
Vanaf de jaren '70 is de tijdsgeest sterk veranderd: mensen gingen 'hokken'. En daarna kwam het geregistreerd partnerschap, en dit is juridisch zo'n beetje geheel gelijkwaardig aan het huwelijk. Toch zou volgens de oude definitie de kinderen uit zo'n relatie 'bastaard' moeten heten.
Ik ben erg tegen deze term, omdat het gewoon een mens is. Of de ouders nu wel of niet een trouwboekje hebben, is niet meer van belang.

In je uitleg geef je aan, dat je wilt weten wat het percentage is van kinderen met een andere biologische vader dan de partner van de moeder. Dat is 20%.

Er zijn verschillende redenen. Bijvoorbeeld de moeder is gescheiden en heeft een nieuwe partner. Het is een adoptiekind. Het is een kind van een zaaddonor. Of het is een kind van een minnaar.

Dat van de minnaar kan als reden hebben, dat een vrouw een trouwe echtgenoot zoekt, maar graag een kind wil van man met een hogere sociale status. Op die manier is ze verzekerd van een kind met goede erfelijke eigenschappen, en dat ook goed verzorgd wordt.
Deze strategie komt ook bij andere zoogdieren en vogels voor.

Cijfermatig onderzoek gebeurt door de statistische bureaus. Op de site van het Centraal Bureau voor de Statistiek, komt de term 'bastaardkind' (natuurlijk) niet voor. Lees bijgaand artikel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In mei 2009, de laatste maand waarover cijfers beschikbaar zijn, waren meer dan 45 % van de geborenen buitenechtelijk.

(De definitie die ik heb gevonden is: Een menselijke bastaard, onwettig kind, onecht kind of buitenechtelijk kind is een kind van een vader en moeder die niet met elkaar gehuwd zijn.
Ik hoop dat dit ook is wat je bedoelde)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
getver, als dat zo is heb ik dus bastaardkinderen, wat klinkt dat ja akelig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja he!
Het kan ook zijn dat gedoeld wordt op kinderen waarvan de partner van de vrouw die het "bastaardkind" gebaard heeft, niet de biologische vader is.
Uit een onderzoek dat in Engeland plaatsvond bleek dat 10% van de kinderen een andere biologische vader heeft.
NB Dit zegt m.i. meer van het gedrag van vrouwen dan van mannen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh? Je bent toch met z'n tweeën als je een kind maakt? Hoezo zegt het dan meer over het gedrag van vrouwen dan van mannen? Volgens mij exact even veel ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat m.i. hier over vrouwen in een bestendige relatie die een kind krijgen dat door een andere man (dan met wie ze die relatie hebben) is verwekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat over de kinderen die verwekt zijn in een bestendige relatie door een ander dan de partner.
Of de verwekker zelf al of niet een relatie heeft, is moreel interessant, maar voor deze vraagstelling van Sibleyras niet relevant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die partner is net zo fout hoor. Die ziet totaal niet wanneer het slecht met zijn eigen vrouw gaat... Lekker geïnteresseerd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou sorry, maar dat vind ik dus zo'n flut opmerking! De partner kan juist wel de meest gevoelige zorgzaamste man te wereld zijn! Dat een vrouw zich dan toch laat bezwangeren door een ander is 100% haar eigen keus en daar staat deze onschuldige man helemaal los van....op welke manier dan ook.
Of ben jij een vrouw die overspel pleegt/heeft gepleegt en betrapt is? En dat nu probeert goed te praten ofzo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoelen we wellicht hetzelfde onderzoek ? Ik ben mijn bron even kwijt (moet één van de boeken in één van de vele dozen in mijn kelder zijn) maar dat dateert van VOOR 1988 en spreekt van 7 tot 10 %. Iets van Galjaard denk ik. Is 'jouw' onderzoek van later of eerder ?
Ik ken alleen een onderzoek uit Engeland dat alweer enkele jaren terug is, maar daar kwam uit bij anonieme bloedonderzoeken dat ongeveer 7 tot 10 % van de geboren kinderen niet van de opgegeven vader is, die dus van niks weet.

Dat was in de jaren 70 en 80, en tamelijk stabiel. Dikke kans dat het ook daarvoor al zo was (zoniet hoger), en dat het cijfer eerder gedaald is dan gestegen, omdat onvruchtbaarheid en behandelingen daarvoor geen taboe meer zijn en we steeds meer mogelijkheden hebben zoals reageerbuisbevruchting en icsi, en ook een donor geen schande meer is. Ook weten mannen steeds meer van de hoed en de rand, waardoor het iets moeilijker is geworden de boel op de 'Marleentje Spaargaren-achtige' manier te 'bedonderen'. (Vaak overigens met de beste bedoelingen).

Dat heeft overigens NIETS te maken met het aantal buitenechtelijke kinderen, want dat ben je al als je ouders gewoon niet getrouwd zijn, al wonen ze al 15 jaar samen. En dat noemen we - terecht- allang geen bastaards meer. En dat percentage schommelt al enkele jaren rond de 50 %. Het door mij genoemde onderzoek richt zich op 'legale' kinderen die binnen een huwelijk / vaste relatie zijn geboren, maar waarvan de wettelijke vader gewoon de vader niet kan zijn. Hetzij opzettelijk vanwege vruchtbaarheidsproblemen, hetzij door een slippertje/buitenechtelijke relatie.