Ik slik microgynon 30, mijn libido is 0,0. Wie herkent dit, en hoe los ik dit op?

Ik loop al heel wat jaren te klooien met de pil. (ik ben op mijn twaalfde begonnen i.v.m. erge menstruatie klachten)
Voor mijn zwangerschappen heb ik 5 verschillende soorten gehad, o.a. microgynon 30, 50, diana, yasmin, en tijdens de borstvoeding cerazette.

Ik reageer op allemaal erg slecht, bij de een krijg ik doorbraakbloedingen, ben geïrriteerd, kan niets hebben, en als mijn man mijn toenadering zoekt word ik bijna agressief.

Ik heb nooit zin in seks, behalve de dag voordat ik weer begin met de pil.

Ik word er een beetje gestoord van, ik zelf van hoe ik me gewoon voel, geërgerd, ben gewoon niet te genieten. En voor mijn man, die voelt zich afgewezen, en ik voel mij hier door schuldig. Want ik wil gewoon NOOIT.

Ik zit te denken, mssn is een spiraaltje wel wat voor mij, in het mirena spiraaltje zit zelfde hormoon als cerazette, en als ik geen doorbraakbloedingen had voelde ik mij redelijk relaxed...

Maar ik weet het gewoon niet meer. Iemand ervaringen met een libido van 0,0 :P

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Heel herkenbaar! Met pil geen zin in seks en licht depressief, zonder pil hele erge menstruatie en alles wat daarbij komt kijken, maar wel gezelliger en meer zin in seks.
Dus toch gekozen om te stoppen met de pil, want het is voor jezelf niet leuk, maar voor je partner ook niet.
Op aanraden van de huisarts een mirena spiraal gekregen. Ben hier erg positief over. Menstruatie bijna weg, en toch voel ik me gewoon lekker in mijn vel!
Een aanrader!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik herken het, de pil heeft mijn libido gekilld. Vreselijk. Ik ben overgestapt op hormoonvrije anticonceptie. Eerst condooms en na de geboorte van ons laatste kind heeft mijn man zich laten steriliseren.
Nadeel van condooms is dat je ongelukjes (...) kunt hebben waardoor je incidenteel toch een MAP moet slikken en dat zal jou geen goed doen, als ik je verhaal lees. Maar wie weet is dat te verkiezen boven een structureel vervelende situatie zoals je die nu beleeft.
Ik vind sterilisatie van de man een geweldige uitvinding. Als je het vergelijkt met je huidige situatie is het zeker de moeite waard om je daarover te informeren. Zie de bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sterilisatie is wel even een mega-ingrijp en trouwens,... wie garandeerd dat je je hele leven bij dezelfde man blijft? dan ga je uit elkaar en vind je een nieuwe vent, en dan, dan ben jij nog steeds vruchtbaar, je nieuwe vent ook, en dan zit je weer in precies hetzelfde schuitje.. met hetzelfde probleem... Persoonlijk had ik daar niet voor gekozen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het een prima tip, wat je doet bij een evt nieuwe relatie zou ik me nu nog niet druk over maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mij lijkt het probleem van de pil en wat die voor uitwerking heeft op Unholiness een wat urgenter probleem dan de anticonceptie áls Unholiness en haar man uit elkaar zouden gaar en áls zij dan weer een nieuwe relatie zou krijgen en áls die hypothetische nieuwe meneer toevallig ook niet gesteriliseerd zou zijn en áls Unholiness dan nog in haar vruchtbare periode zou zijn en áls Unholinmees en haar hypothetische nieuwe meneer nog een kind zouden willen.
Er bestaan ook spiraaltjes ZONDER hormonen. Maar daar zal je toch de huisarts voor moeten navragen, want het is wel iets voor de komende JAREN en je kan niet zomaar even stoppen ermee. Ik denk dat je gedrag komt door de hormonen, maar jah ik ben dan ook geen huisarts, natuurlijk. Voorbeelden van hormoonloze spiraaltjes zijn Flexi-T®, Multiload®, Gynefix®.

van de website van multiload:
"Aangezien MULTILOAD een methode zonder hormonen is, behoud je jouw natuurlijke menstruatiepatroon. Wel kan de eerste en soms ook de tweede menstruatie wat eerder komen dan gebruikelijk en iets pijnlijker zijn of langer duren. Na twee of drie maanden moet je menstruatiepatroon weer gelijk zijn aan je natuurlijke menstruatiepatroon. Het verloop van je menstruatiepatroon heeft overigens geen effect op de betrouwbaarheid van het koperspiraal.
Aan het uiteinde van het koperspiraaltje zijn twee dunne draadjes bevestigd die na het inbrengen door je arts op de juiste lengte worden afgeknipt. Het koperspiraaltje kan door middel van de draadjes eenvoudig worden verwijderd door je arts. Je kunt daarna direct weer vruchtbaar zijn."

een advies: Wat ik zelf denk is dat als je met een spiraal zonder hormonen begint dat je dan wel rustig aan moet doen voordat je weer een libido vanhebikjoudaar heb, want je lichaam moet er natuurlijk wel aan wennen dat je die toegevoegde hormonen niet meer krijgt...

Maar verder: ga naar de huisarts met je verhaal en als ik jou was zou ik voor een hormoonloze spiraal gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een herkenbaar verhaal. Toen ik met de "pil" stopte, voelde ik mij na korte tijd een ander mens op dat gebied. Meer vrouw, meer zin in sex, sneller in de stemming, kortom meer genieten. Andere anticonceptie lijkt ook voor jou voor de hand liggend. Ik heb het veel te lang uitgesteld, jammer vind ik dat achteraf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je al eens aan een implanonstaafje gedacht? Dat werkt met alleen oestrogeen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Implanon heeft mijn jongere zus ook veel goed gedaan.
Toen ik pas begon met Microgynon 30 had ik daar eigelijk geen last van, tot ik zwanger werd en een abortus heb ondergaan. Door vele tussentijdse bloedingen hebben ze mij voor 3maanden Microgynon 50 gegeven en sindsdien is mijn libido ook naar beneden gegaan, zelfs toen ik terug over was gestapt op Microgynon 30.

Maar mag ik u nu eens iets vragen? Als ik het zo lees, maak ik uit je verhaal op dat je nu dus geen last meer hebt van tussentijdse bloedingen???
Wat heb je dan precies gedaan?? Want een zwaardere pil werkte bij mij niet, moet ik dan overschakelen van piL?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben dan zelf een man, maar ik ben wel een ervaringsdeskundige uit observatie en wederhelft. ;) Wat ons erg heeft geholpen, is een vruchtbaarheidscomputer. Het is even een investering en het vereist de discipline om op je vruchtbare dagen niet zonder verdere maatregelen seks te hebben, maar het grote voordeel is dat je je lichaam weer terugkrijgt en ook nog eens meer inzicht krijgt in de natuur ervan. Daarnaast ben je ook van de enorme ellende van pilgerelateerde ongemakken verlost. Kortom: wij ervaren de vruchtbaarheidscomputer als een prima oplossing om gelukkig mee te zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
Of je moet op de vruchtbare dagen ff geen seks hebben natuurlijk, hoef je geen condooms te gebruiken. Betrouwbaarheidsfactor is trouwens net zo hoog als de pil.