Hoe maak je een observatieverslag van iemand tijdens de persoonlijke verzorging? Wat schrijf je op?

Moet een observatieverslag maken van een cliënt tijdens de persoonlijke verzorging maar wat moet ik er bij opschrijven? Bijv. bij de tillift of wc gang.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.2K

Antwoorden (2)

Je moet een verslag maken van wat je ziet, bijvoorbeeld: De patiënt wordt met behulp van een tillift uit zijn bed getild, vervolgens brengt de verpleegkundige de patiënt naar het toilet op de gang naast de kamer. De verpleegkundige blijft bij de patiënt in de buurt tijdens haar toilet bezoek. Vervolgens helpt de verpleegkundige de patiënt met wassen en aankleden, daarna komt een andere hulp van de huishouding, deze maakt de kamer en sanitaire voorzieningen schoon en verschoont het bed en zo ga je verder met opschrijven van wat je ziet. Let op de details en bijzonderheden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een observatieverslag moet maken van een cliënt dan is het belangrijk dat je goed naar de cliënt kijkt. Blijf daarbij zo objectief mogelijk. Wat zegt de cliënt, wat doet hij/zij, hoe beweegt hij/zij zich, hoe kijkt hij/zij etc.

Het kan ook zijn dat het de bedoeling is dat je een observatieverslag maakt van de verpleging die de cliënt verzorgt. Dan schrijf je vooral op wat de verplegers doen. Hoe ze de cliënt rustig en netjes in de tillift zetten etc.