Hoe doen geheugenkampioenen een woordenlijst onthouden in een paar minuten bijv.?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt maximaal 7 dingen onthouden. Dus 7 woorden uit een lijst. Om toch meer te onthouden, kun je groepjes maken: alle woorden die beginnen met een a, met een b etc. Je kunt ook woorden vastplakken aan wat je al weet, zoals in het geheugenpaleis (zie antwoord 1). Of je kunt de woorden die op elkaar rijmen in een groep zetten. Ook kun je de woorden visualiseren: bal wordt de voetbal die je als kind had.
Geheugenkampioenen gebruiken de verschillende trucjes door elkaar. De voordeur van het huis krijgt de woorden die beginnen met een v, de tafel in de eetkamer krijgt de woorden die te maken hebben met eten en drinken, in de garage liggen de woorden die te maken hebben met gereedschap en speelgoed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb een keer een truc gehoord van die kerel op tv die super goed kan googelen, en die al die kaarten volgordes onthield. Hij beelde zich een huis in en gaf elk voorwerp een betekenis en liep zo als het ware door het huis, en zodoende langs alles was hij most onthouden. Het is een handig trucje. Je kunt een verhaal verzinnen met de woorden of een huis inrichten met de woorden die je hoort en dit onthouden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat klopt, ik kan zelf zoiets met kaarten maar dan maar van de Aas tot en met 10.
Ik heb voor iedere kaart dus harten 5,klaveren 5 enz... een eigen plaatje in me hoofd zitten.
En zo kan ik 40 kaarten achter elkaar opnoemen door ze maar 1 keer gezien te hebben. Dit wil ik natuurlijk met alle kaarten kunnen maar dat vergt wat tijd. Maar nu vroeg ik me af hoe dat zit met woorden....
Moet je dus elk woord in je hoofd verbeelden en ook in zo'n geheugenpaleis zetten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
PS: Dat is best lastig omdat je niet elk woord kunt omzetten in een afbeelding....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@7woods
kaas
bloem
woede (een woord dat niet makkelijk om te zetten is in een afbeelding) Neem nu een voor bepaalde route, zeg van huis naar treinstation. Je loopt weg van huis, je komt dan een altijd langs een bushokje (nu stel je je voor dat iemand in dat bushokje met een kaas in zijn armen zit). Daarna loop je altijd over een brug (stel je voor dat midden op de brug een bloem groeit). Daarna kom je aan bij de fietsen stalling van het station (beeld je in dat er een woedend meisje rondloopt). "Ik heb voor iedere kaart dus harten 5,klaveren 5 enz… een eigen plaatje in me hoofd zitten." Wat heeft dat precies voor voordeel boven harten 5 als harten 5 te onthouden? Waarom is het makkelijker om te onthouden. haring (h5)
tulp (k7)
pannenkoek (k aas) dan harten 5
klaveren 7
klaveren aas Ik zie het voordeel niet. Waar ik het voordeel van een route wel snap.