Tot wanneer is pfeifer nog besmettelijk??

Ik heb sinds een week of 2 de diagnose van pfeiffer en heb er zonlang ook al last van maar mijn vrag was ben ik nu nog besmettelijk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Ziekten
1.5K

Antwoorden (1)

Dat kan nog een hele tijd duren. Het is niet precies duidelijk hoe lang je besmettelijk blijft voor anderen. Tijdens de periode dat je klachten heb in ieder geval, maar waarschijnlijk kun je ook nog maanden daarna mensen besmetten. Maar het is niet nodig om thuis te blijven van werk of school. Je moet gewoon de volgende leefregels aanhouden:
- hand voor je mond houden bij hoesten of niezen;
- niet zoenen met mensen die de ziekte van Pfeiffer nog niet gehad hebben;
- gemeenschappelijk gebruik van tandenborstels, bestek en bekers/glazen vermijden.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"niet zoenen met mensen die de ziekte van Pfeiffer nog niet gehad hebben" Dat is lastig te zien. Uiteindelijk is >95% van de mensen besmet geweest met EBV. Daarvoor wordt het ook wel Every Bodies Virus genoemd.
Amadea
8 jaar geleden
Geen idee wat het betekent om besmet te zijn geweest met EBV, maar iemand die de ziekte van Pfeiffer heeft gehad die wéét dat. Het gaat niet om zien, maar je kunt het gewoon vragen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De ziekte van Pfeiffer wordt veroorzaakt door het Epstein-Barr virus (EBV). Alleen besmetting leidt vaak niet tot ziekte.. Aangezien 90% van volwassenen antilichamen hebben tegen EBV, betekent dat de meeste mensen niet meer besmet kunnen worden. Je kan het vragen, maar dan zal je veel meer afspraakjes af moeten zeggen dan nodig.
Amadea
8 jaar geleden
Hoezo afzeggen? Ook zonder zoenen kan je het samen gezellig hebben!