Kan je astma of allergie krijgen door het veelvoudig gebruik van poetsmiddelen waaronder ook sprays ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (2)

Of het onder astma of allergie valt durf ik je niet te zeggen, maar ik weet haast wel zeker dat er voldoende schadelijke stoffen in bepaalde schoonmaakmiddelen zitten die er voor kunnen zorgen dat je longen naar de knoppen gaan.

Pijn bij ademen, moeite met ademen, dat soort dingen.
11 jaar geleden
Bij jouw vorige vraag over allergie heb ik al uitgelegd, dat je een allergie kan ontwikkelen voor vanalles en nog wat.

Een allergie is een vorm van overgevoeligheid.
Dat kan ook zijn voor stoffen die op zichzelf helemaal niet
schadelijk zijn, zoals stuifmeelkorrels, huidschilfers van dieren, uitwerpselen van huisstofmijt, schimmelsporen of voedselbestanddelen. Dat zijn dan de allergenen.

Allergenen komen vooral via de huid en via de luchtwegen het lichaam binnen, waarna het immuunsysteem deze allergenen onschadelijk probeert te maken met een soms 'overdreven' allergische reactie. Door histaminen aan te maken.
De klachten (loopneus, tranende ogen, jeuk, benauwdheid, diarree) zijn niet afkomstig van het allergeen zelf, maar van de reactie van het immuunsysteem op het allergeen.

De enorme niesbuien die veel mensen (ik dus ook) dienen ervoor om luchtwegen e.d. weer schoon te blazen.

En ja dit kan dus ook bij het gebruik van poetsmiddelen,
of sprays, of afwasmiddel, of ..........noem maar op.
Een mens kan overal een allergie voor ontwikkelen.
-------------------------------

Astma is echter iets heel anders.

Astma is over het algemeen een chronische ontsteking van de longen. Chronisch betekent dat het blijvend is. Bij astma zijn de slijmvliezen in de longen altijd geïrriteerd, wat veel klachten kan veroorzaken. Dat is intrinsieke astma.
Maar ook hier geldt: dat is per persoon verschillend en bovendien zijn er veel soorten astma. Je hebt ook nog inspanninsastma.

Soms noemt men de aanvallen van een allergiepatient ook wel allergische astma.
En dan kan het dus wel. Dat je een allergie tijdens je leven ontwikkelt.