Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat zijn de risico's van vitamine D ampullen bij vitamine D tekort?

Ik heb ze nu al 2 x gehad en ze helpen niet. Kan je te veel vitamine d in je bloed krijgen erdoor? Of vernaggelen ze organen?

Toegevoegd na 1 dag:
Sorry het zijn geen pillen, maar hoge concentratie vitamine d ampullen met een vloeistof om het tekort snel aan te vullen die dus niet werken bij mij.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik ben vrouw, onder de 40, niet roker, niet erfelijk belast en geen vegetarier of drinker. Zes weken na iedere kuur bloed geprikt. Waarde blijft onder de 20. Dokter weet het ook niet meer. Ik ben bang voor stapeling of andere risico's.... Niets over gevonden in medische literatuur.

Wondermiddel heet: http://www.apotheek.nl/medicijnen/colecalciferol?product=vitamine-d
hoogste dosis. Resultaat stijging van enkele tienden slechts na 2 kuren.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Alleen bij overdosering kunnen er vergiftigingsverschijnselen optreden,dit geeft dan: De symptomen van vergiftiging manifesteren zich als misselijkheid, braken, aanvankelijk ookdiarree, later verstopping (constipatie), verlies van eetlust, vermoeidheid, hoofdpijn, spierpijn,gewrichtspijn, spierzwakte, aanhoudende slaperigheid, verhoogde stikstofconcentratie in hetbloed (azotemie), toegenomen dorst, verhoogde drang om te urineren, en in de laatste fase,uitdroging. Dit komt echter zelden voor.Bij twijfel laat je vit d in je bloed controleren door je huisarts.

Vitamine D-tekort ontstaat voornamelijk door tekort aan daglicht en vetten in de voeding. Je moet dus wel je best doen (of een donkere huid hebben en té "gezond" eten) om een echt tekort op te lopen. Maar voor veel kwalen kan het slikken van (extra) vitamine D (vooral in de winter) een gunstig effect hebben. Vitamine D ALLEEN uit de voeding halen kan trouwens niet ; je hebt ECHT ook daglicht (niet per se zonlicht) nodig om het te "activeren". Maar 2 vitamineD-pilletjes is natuurlijk niks ; pas na enkele weken de aanbevolen dosering slikken kun je eventuéél een effect merken. Daar kun je dus totáál geen conclusies over trekken. De kwakzalfindustrie mag helaas gráág alle mogelijke en veelvoorkomende kwalen aan allerlei zogenaamde gebreksziekten (die bik een gezond mens met een gezonde leefstijl buitengewoon zelden voorkomen) wijten, want dat brengt geld in het laatje, maar het overmatig slikken van vitamines is zéker niet zonder risico. Al moet je het daar met vitamine D wel HEEL erg bont voor maken, dus daar hoef je niet echt bang voor te zijn. Je calcium-gehalte kan wat gaan stijgen. Maar tot nierfalen - de ultieme "vitamine-D-vergiftiging" zal het niet snel komen. Maar als je echt denkt extra vitamine D nodig te hebben, overleg dat dan met je huisarts.

Bronnen:
http://www.optimalegezondheid.com/de-gevar...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100