Wat zijn de risico's van vitamine D ampullen bij vitamine D tekort?

Ik heb ze nu al 2 x gehad en ze helpen niet. Kan je te veel vitamine d in je bloed krijgen erdoor? Of vernaggelen ze organen?

Toegevoegd na 1 dag:
Sorry het zijn geen pillen, maar hoge concentratie vitamine d ampullen met een vloeistof om het tekort snel aan te vullen die dus niet werken bij mij.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik ben vrouw, onder de 40, niet roker, niet erfelijk belast en geen vegetarier of drinker. Zes weken na iedere kuur bloed geprikt. Waarde blijft onder de 20. Dokter weet het ook niet meer. Ik ben bang voor stapeling of andere risico's.... Niets over gevonden in medische literatuur.

Wondermiddel heet: http://www.apotheek.nl/medicijnen/colecalciferol?product=vitamine-d
hoogste dosis. Resultaat stijging van enkele tienden slechts na 2 kuren.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
16.9K
Ritsuka
7 jaar geleden
meet je huisarts elke keer je niveau? wat zegt hij/zij erover?
hoezo 'helpt' het niet?
tinus1969
7 jaar geleden
Wat voor ampullen? Wat voor dosis krijg je? Worden je bloedwaardes gecontroleerd?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dus. Volgorde is bloedprikken. Waarde te laag. Nieuwe kuur waarde is nog steeds te laat. Proces al twee keer doorlopen.
En dan heb ik het niet over de nieuwste hypes rond vit D tekort. Tips?
Zouden pillen vitamine d wel kunnen helpen waar megadosis in vloeibare vorm al 2 keer hebben gefaald? Ik begrijp niet hoe dan zou werken biomedisch gezien ....
Cryofiel
7 jaar geleden
Vitamine D gaat niet direct omhoog na het innemen. Wat er gebeurt met die hoge doses die je eens in de zoveel weken moet nemen, is dat de vitamine D wordt opgeslagen in je vetweefsel. Van daaruit komt het geleidelijk vrij in je lichaam. Die opname in het vetweefsel betekent ook dat je de gewenste hoeveelheid pas na een tijd bereikt. Het is natuurlijk ook mogelijk dat jij een opnameprobleem hebt. Dus dat je zoveel vitamine D kunt slikken als je wilt, maar dat jouw lichaam het niet opneemt. Overleg dit eens met de arts. Is je calciumniveau gemeten? Calcium is namelijk nodig om vitamine D op te kunnen nemen. Gebruik je magnesium? Minder dat dan. Magnesium remt de opname van calcium, en met te weinig calcium neem je geen vitamine D op. Allemaal puntjes om eens te overleggen met je arts.
Cryofiel
7 jaar geleden
Overigens heb ik het in mijn vorige reactie over "vitamine D", waar het in feite om een precursor gaat. Dat is niet de vitamine D zelf, maar een natuurlijke stof die in het lichaam wordt omgezet in het eigenlijke vitamine D. Dit verschil tussen de precursor en de vitamine is voor bovenstaand verhaal niet relevant, vandaar dat ik dat verschil heb verdoezeld. Voor de volledigheid noem ik het hier toch even.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mijn huisarts kun je zo geen nierstenen ontwikkelen. Ik betwijfel dat. Vit d wordt opgeslagen in het vet maar gedeelte slaat zeer zeker elders neer al was het maar omdat het zich bindt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hallo Ik gebruik nu een jaar om de 2 weken een ampul van 50.000 IE.
bij mij duurde het ruim een half jaar voordat mijn vit D van 12 naar 60 ging.
Ik krijg een paar keer per jaar een bloedonderzoek ivm andere medicatie die ik slik en dan kijken ze ook gelijk even naar de vit D. het is 1 keer voorgekomen dat ik op een goed niveau zat en er mee mocht stoppen maar daarna zakte de waardes weer heel snel. Ik slik dus het hele jaar door nu. Het enigste wat ik ervan merk is dat ik niet meer elke dag de hele middag naar bed ga. en ik voel me wat beter mentaal. Toegevoegd na 1 minuut:
Maar dat zou ook een placebo effect kunnen zijn :)

Het beste antwoord

Alleen bij overdosering kunnen er vergiftigingsverschijnselen optreden,dit geeft dan:
De symptomen van vergiftiging manifesteren zich als misselijkheid, braken, aanvankelijk ookdiarree, later verstopping (constipatie), verlies van eetlust, vermoeidheid, hoofdpijn, spierpijn,gewrichtspijn, spierzwakte, aanhoudende slaperigheid, verhoogde stikstofconcentratie in hetbloed (azotemie), toegenomen dorst, verhoogde drang om te urineren, en in de laatste fase,uitdroging.
Dit komt echter zelden voor.Bij twijfel laat je vit d in je bloed controleren door je huisarts.
fremar
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vitamine D-tekort ontstaat voornamelijk door tekort aan daglicht en vetten in de voeding. Je moet dus wel je best doen (of een donkere huid hebben en té "gezond" eten) om een echt tekort op te lopen. Maar voor veel kwalen kan het slikken van (extra) vitamine D (vooral in de winter) een gunstig effect hebben.

Vitamine D ALLEEN uit de voeding halen kan trouwens niet ; je hebt ECHT ook daglicht (niet per se zonlicht) nodig om het te "activeren".

Maar 2 vitamineD-pilletjes is natuurlijk niks ; pas na enkele weken de aanbevolen dosering slikken kun je eventuéél een effect merken. Daar kun je dus totáál geen conclusies over trekken.

De kwakzalfindustrie mag helaas gráág alle mogelijke en veelvoorkomende kwalen aan allerlei zogenaamde gebreksziekten (die bik een gezond mens met een gezonde leefstijl buitengewoon zelden voorkomen) wijten, want dat brengt geld in het laatje, maar het overmatig slikken van vitamines is zéker niet zonder risico. Al moet je het daar met vitamine D wel HEEL erg bont voor maken, dus daar hoef je niet echt bang voor te zijn. Je calcium-gehalte kan wat gaan stijgen. Maar tot nierfalen - de ultieme "vitamine-D-vergiftiging" zal het niet snel komen. Maar als je echt denkt extra vitamine D nodig te hebben, overleg dat dan met je huisarts.