Wat is er te zien op een rontgenfoto van de voorhoofd/bij en kaak holten?

Zien ze alleen vocht op deze foto? Of ook nog andere dingen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.4K

Antwoorden (2)

Op zo'n foto zijn ip alle botten in de schedel te zien, maar met name de botten aan de voorkant, dus het gelaat. Ook de tanden zijn te zien. Op de plek van de holtes is er minder bot; deze zijn dan ook te zien als donkerdere plekken in de schedel.

Nu is het zo dat op zo'n foto geen duidelijk verschil te zien is tussen bot en vloeistoffen (water). Als een of meerdere holtes ontstoken zijn, dan zijn deze geheel of gedeeltelijk gevuld met vocht. De holte is dan niet te zien; er wordt dan gesproken van een versluiering. Bij een gedeeltelijk gevulde holte is de holte ook deels versluierd, dan is er ook een vloeistofspiegel te zien.
Helaas bevat weefsel ook veel vocht. Een geheel versluierde holte kan dus ook gevuld zijn met een of ander soort weefsel, ipv snot.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie! Eigenlijk is er dus bij holteontstekingen niet duidelijk te zien of het wel om een ontsteking gaat? Waarom worden deze foto's dan toch gemaakt? Er kan dan toch niet heel duidelijk een diagnose gestekd worden? Weet u ook hoe ze kunnen zien of het om een virale of bacteriele ontsteking gaat? Alvast bedankt voor uw reactie!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas bestaat er niet zoiets als 100% zekerheid in de geneeskunde. Als er op zo'n foto een versluiering van een holte te zien is, dan is dat in verreweg de meeste gevallen veroorzaakt door snot in de holte en dus door een holteontsteking. Deze kans is zoveel groter dan de alternatieven dat er bij een versluiering al snel gezegd zal worden dat dat door een ontsteking komt.
Wat ik wilde aangeven is, dat er andere oorzaken van een versluierde sinus te bekenden zijn. Overigens is het in de praktijk maar zelden nodig om een foto te maken om een holteontsteking te diagnosticeren. Op grond van een goede anamnese en een beetje lichamelijk onderzoek zou elke arts in staat moeten zijn om een holteontsteking vast te stellen, althans in zeg 99% van alle gevallen. Als die diagnose daarna al (zo goed als) zeker is, waarom dan nog een foto maken?
Juist omdat de waarde van zo'n foto beperkt is wordt in de Nederlandse huisartsenstandaarden niet aangeraden om zo'n foto te maken. Als de foto aangevraagd is door een KNO-arts kunnen er andere overwegingen meespelen, zij zien immers een andere patiëntenpopulatie dan huisartsen. Op grond van de foto is niet te zien of het gaat om een virale of bacteriële ontsteking. Een holteontsteking wordt in ong 90% van alle gevallen veroorzaakt door een virus, namelijk de gewone verkoudheidsvirussen. Deze genezen spontaan, soms is er een neusspray nodig, maar antibiotica doen dan niets.
De overige 10% wordt veroorzaakt door een bacterie. In vrijwel al deze bacteriële ontstekingen is er sprake van een bacteriële superinfectie; oftewel er is sprake van een virale infectie, maar daar komt een bacteriële infectie bovenop. Deze gevallen zijn over het algemeen goed te identificeren op basis van de anamnese alleen. In zo'n geval geneest het ook spontaan (met eventueel een neusspray) maar kunnen antibiotica de ziekteduur iets verkorten (met gemiddeld ongeveer 24-48 uur). Daarnaast is er een kleine, zeldzame groep waarbij er geen sprake is van een virus. In zulke gevallen is er altijd een reden waarom een bacterie daar kan gaan groeien. Soms heeft de patiënt bijvoorbeeld een probleem met de afweer, soms is de holte afgesloten door bijvoorbeeld een poliep, enz. Kijk anders ook eens hier: https://www.nhg.org/standaarden/samenvatting/rhinosinusitis#idp40786960
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor uw duidelijke reactie. Nog een laatste vraag: kan het zijn dat er toch een voorhoofd/bijholteontsteking is als de holtes schoon zijn? Dus als er op de rontgenfoto niks gezien wordt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals ik al zei is er nooit 100% zekerheid in de geneeskunde. Elk onderzoek kent zogenaamde fout negatieve uitslagen; oftewel de test (de foto) toont geen ziekte aan (geen versluiering) terwijl de ziekte er wel is (dus wel sinusitis). Hiervoor ken ik geen getallen, maar mijn inschatting zou zijn dat als er luchthoudende holtes te zien zijn op de foto de kans op een holteontsteking wel erg klein zal zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! Het is nu duidelijk voor mij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan
Op de foto die een paar maanden geleden bij mij is genomen was duidelijk te zien dat er iets zat in mijn bijholten wat er niet hoorde. Ik zag lijntjes van botten en een wazige massa in allebei de holten onder mijn ogen. Ik was op dat moment al langere tijd niet verkouden geweest. Het kon dus niet gewoon wat snot zijn. De KNO-arts heeft vervolgens met een slangetje met een camera in mijn bijholten gekeken. Het bleek vol met pus te zitten. Na 6 weken antibioticum was het eindelijk weg.