Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoelang ontwenningsverschijnselen

Ik ben aan het minderen met mijn antidepressiva en heb nu erg last van duizeligheid en een soort wollig gevoel in mijn hoofd, weet iemand hoelang ik hier last van houd?? Ben van 40 naar 30 mg gegaan sinds maandag.

Weet jij het antwoord?

/2500

Meestal duurt dat niet langer dan 1 week, maximaal 2 weken. Het verschilt erg per persoon, sommige mensen hebben helemaal geen ontwenningsverschijnselen.

De afkickverschijnselen kunnen verschillend van aard zijn, van persoon tot persoon en van geneesmiddel tot geneesmiddel. Gemeenschappelijk is echter het gevoel van onbehagen, gekoppeld met trillingen, zweten, misselijkheid, een gevoel van kilte enzovoort. Ik neem aan dat je de vermindering wel doet onder begeleiding van een arts. Hoelang je die ontwenningsverschijnselen zal hebben kan niemand zeggen. Dat is voor iedereen verschillend. Wie bijvoorbeeld een pilletje per dag neemt, kan in eerste instantie worden overgegaan op driekwart pilletje. Dat driekwartje moet zolang worden genomen tot de patiënt zich weer normaal voelt. Vervolgens kan worden overgestapt op een half, een kwartje enzovoort. Toegevoegd na 1 minuut: http://www.gezondheidsweb.eu/depressie/het-plots-stoppen-met-antidepressiva-kan-ernstige-medische-problemen-veroorzaken

Dat is heel verschillend hoe lang het duurt. Als je denkt dat het te snel gaat zul je minder snel moeten afbouwen of je spiegel iets hoger houden door eerst om de dag 10 mg. te minderen. Veel mensen die afbouwen hebben af en toe een terugval dat kun je (in overleg met je arts) opvangen met iets van de familie "pam" Het kan soms echt maanden duren voordat je er echt af bent maar hoe rustiger je afbouwt des te minder ontwenningsverschijnselen krijg je. Het beste kun je beginnen met afbouwen als je in geestelijk in "rustig vaarwater" zit maar niet in een vakantie want dan ben je te weinig afgeleid. (wij hebben al een paar mindere vakanties gehad toen mijn vrouw aan het afbouwen was)

Dit verschilt natuurlijk heel erg per persoon. Ik heb zelf hier ook info over gezocht. Er zijn mensen die wekenlang last hebben en hele erge afkickverschijnselen hebben en anderen die nergens last van hebben. Gelukkig valt het bij mij (tot nu toe) mee. Ik herken dat wollige gevoel en die duizeligheid heel erg. Dat is dan ook wel gelijk het enige waar ik last van heb gelukkig. Ik plan nu mijn 'stapjes omlaag' in het weekend. De eerste dagen zijn het eerst en dan vallen die op zaterdag en zondag en hoef ik tenminste niet te werken. Na een dag of 4/5 is alles weer back tot normal bij mij. Ik zit nu op de helft van mijn oorspronkelijke dosis. Sterkte met minderen/stoppen!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100