Bij ernstige depressies bij kinderen ouder dan 8 jaar kan prozac (fluoxetine) als eerste stap in de behandeling overwogen worden.
Bijsluiter: Fluoxetine dient alleen aan een kind of een jongere met een matige tot ernstige depressieve stoornis te worden gegeven in combinatie met psychotherapie.
SimonV
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Ter aanvulling:
Kinderen en jongeren van 8 jaar tot 18 jaar:
● episoden van matige tot ernstige depressieve stoornis, indien de depressie niet verbetert na 4-6 sessies psychotherapie. Prozac dient alleen in combinatie met psychotherapie aan een kind of een jong persoon met episoden van matige tot ernstige depressieve stoornis gegeven te worden.
Patientbijsluiter sectie 1: https://www.geneesmiddeleninformatiebank.nl/bijsluiters/h124273.pdf
SimonV
2 jaar geleden
Bedankt! Dit had ik net aangevuld...
tinus1969
2 jaar geleden
Er is overigens veel discusise mbt de vraag of dit soort middelen de kans op suicide bij adolescenten verhogen https://www.aacap.org/aacap/medical_students_and_residents/mentorship_matters/developmentor/Do_Antidepressants_Increase_the_Risk_of_Suicide_in_Children_and_Adolescents.aspx Bij tieners moet je iig voorzichtig zijn, dus in eerste instantie alleen onder goed toezicht.