Ik kan niet met voeten plat op de grond hurken, hoe verbeter ik dat?

Sommige mensen kunnen als ze hurken hun voeten plat op de grond houden. Ik kan dat niet, maar zou dat wel graag willen kunnen.

Zijn er oefeningen waardoor ik dat kan verbeteren?

Toegevoegd na 2 uur:
Ik draag overigens schoenen met een hak van ongeveer 2 cm. Kan dat kwaad in dit verband?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Krijg je als je dat doet, last onder je voeten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, eerder last in m'n kuiten.

Het beste antwoord

Dat is niet moeilijk. Je gaat op je hurken voor de radiator zitten en houd je aan de radiator vast. Als je dit iedere dag even doet en je hielen steeds meer laat zakken, kun je over een weekje ongeveer met platte voeten hurken. Héél goed voor de onderrug! (niks forceren, he! het is geen moeten)

Toegevoegd na 11 minuten:
op kousenvoeten natuurlijk, of op platte pantoffels, of op blote voeten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een advies wat me eerder al is gegeven door een tai chi-leraar (heb geen bereikbare radiator, maar wel een aanrecht). Dat wilde ik gaan doen als niemand een beter idee heeft. Maar hoezo is dat ook goed voor je onderrug? Die kan ook wel wat versterking gebruiken in mijn geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens aan. Het gaat er om dat je iets beetpakt en dat rustig naar beneden zakt. Kijk hoe ver het gaat en dan voel je je onderrug lekker strekken en over een dikke week kun je platvoets op je hurken. Wel blijven doen he.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wacht nog even dit weekend af, maar waarschijnlijk ga ik dit maar eens proberen. Bedoel je met blijven doen dat ik het ook moet blijven doen als ik het eenmaal kan? Dus elke dag, ook al heb ik mijn doel bereikt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens aan. Het gaat er om dat je iets beetpakt en dat rustig naar beneden zakt. Kijk hoe ver het gaat en dan voel je je onderrug lekker strekken en over een dikke week kun je platvoets op je hurken. Wel blijven doen he.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahah, dat rustig, moet zijn : dan rustig. En blijven doen ja, anders wordt het weer stijf. Maak er een gewoonte van, je staat eten te koken of op te warmen of weg te gooien en :Oh ja, even door de knieën! O ja, even mijn handen plat leggen.

Andere antwoorden (8)

Dan heb je een korte achillespees
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat komt doordat je spieren te kort zijn,
als je dat wilt moet je eerst je spieren opwarmen en wat uitrekken door simpele strek oefeningen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee het is niet te kort als je dit niet kan! bij die die het kunnen zijn hun spieren te lang dus het is niet raar!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil je daar gitaar mee spelen?
Ben bang dat het genetisch is bepaald, dus te korte spieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou wel een uitdaging zijn he: :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet kunnen. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, ik loop voor geen uitdaging weg, dat gaan we proberen :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lol ed hahah ervaring mee? ;-)
Dan zijn je achillespezen kort. Je kunt ze wat oprekken door rekoefeningen te doen, geregeld te bergwandelen, en er bij het traplopen en het fietsen rekening mee te houden dat je ze op wil rekken door extra spanning op de pees te zetten.

Ook kun je er bij het lopen rekening mee houden door je er van bewust te zijn dat je je hele voet moet afrollen, van je hiel tot je tenen. Als ze erg kort zijn, zul je waarschijnlijk ook een soort 'huppeltje' hebben in je loop, want je zet dan eerder je voorvoet neer dan je hiel.

Om het echt te verbeteren moet je behoorlijk trainen. Is dat voor jou de moeite waard? Dan vooral doen. Zo niet: Ach, je kunt er 100 mee worden hoor, dus je kunt je ook de moeite besparen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, huppelen doe ik niet, dus het valt nog mee :) Maar hoe zie je dat precies voor je, bij het traplopen en fietsen er meer spanning op zetten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de trap oploopt, met je voorvoet op de trede gaan staan en met je hiel naar beneden drukken. Hetzelfde als je op de fiets zit: voorvoet op de trapper, hiel naar de grond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij trap aflopen voel ik de spanning gelijk al, had ik vanmorgen in de gaten. Maar flink veel traplopen dus ;)
Om spieren te trainen en pezen wat meer rek te geven zul je moeten gaan fitnessen onder begeleiding van een goede trainer! Stap dus niet naar de eerste de beste sportschool maar ga eens wat sportscholen langs om informatie te winnen en om te kijken of ze een passend schema voor je kunnen maken! Ook enschede zal die mogelijkheden bieden! :-)

Ikzelf heb er veel baat bij om onder begeleiding te trainen!
Ik was eerder zo lenig als een eikenhouten deur.
Nu ben ik weer flexwiebel! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb eens op school dit gedaan tijdens een biologie les, waarbij de helft van de leerlingen dit niet kon dus daar hoef je je volgens mij geen zorgen om te maken.

Als ik ook naar je andere vraag kijk die van jouw handen, dan vraag ik me af of het misschien handig is om een keer naar de huisarts te gaan, misschien is iets mis met je gewrichten of spieren(het is maar een maybe!)

ik hoop dat je hier wat aan hebt gehad!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger als jong meisje wilde ik balletles, toen ik geen pliee-tje kon maken (dat is zo'n hurkhouding) zei ze dat ik eerst veel moest oefenen, nou al met al bleek dus dat ik te korte achillespees had...waarschijnlijk kun je daar nooit iets aan veranderen omdat je ermee geboren bent...

Oefeningen die je kunt zijn oa hurkoefeningen, maar als je het echt wilt verbeteren ga naar een fysiotherapeut wellicht kan hij je helpen..