Wat kan je eten na een gastric bypass?

Een vriendin van mij heeft een aantal maanden geleden een gastric bypass uit laten voeren. Ik had begrepen dat je na zo'n ingreep alleen kleine beetjes kan eten. Tot mijn verbazing zag ik haar 2 maanden na de ingreep een broodje hamburger eten ( met pindasaus) en is zij onlangs uit eten geweest.
Mijn vraag is, wat kan je nou eigenlijk wel of niet meer eten na zo'n ingreep? En hoeveel val je gemiddeld af?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
13.8K
Ritsuka
9 jaar geleden
Waarom zou je geen broodje hamburger kunnen eten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.sfg.nl/Docs/Chir/Voeding_na_maagverkleining.pdf ik heb een broodje hamburger met pindasaus niet tussen het voedingsadvies gezien, maar wellicht over het hoofd gekeken :-)
Het is de bedoeling dat je tussen de 25 en 33% van je gewicht kwijtraakt. http://www.slotervaartziekenhuis.nl/bariatrische-chirurgie/Operatiewelke/Gastricbypass.aspx

Het beste antwoord

Je mag gewoon alles eten na een gastric bypass, alleen kun je minder grote porties eten.

Voedingsadviezen bij een maagband
Als het lichaam vaste voeding weer aan kan, is het advies om bij een maagband kleine beetjes goed verdeeld over de dag te eten. De maagband bestaat uit een ring waar vloeistof in gespoten kan worden. Deze ring verdeelt de ‘oude’ maag in twee delen: een bovenste kleine maag en een onderste iets grotere maag. Naar gelang de hoeveelheid vloeistof, wordt de doorgang van kleine naar iets grotere maag nauwer. ‘Zonder bij te spuiten vallen mensen vaak al behoorlijk af. Het is het beste om pas bij te spuiten als het gewichtsverlies stagneert. Zo is het afvaltempo rustig en dat is het beste’, aldus van der Meer. “Taaier” eten zoals vlees en brood gaat bij een maagband vaak moeilijker omdat het – bij niet goed genoeg kauwen – niet door de ring heen kan. Maar verder kan eigenlijk alles, ook als de band heel strak staat. En dat is vaak een probleem. Doordat veel kan, ervaren velen het als moeilijk om gezond te eten. Ze nemen gewoon koekjes, chips en chocolade en merken ook dat calorierijke vloeibare dranken zoals wijn en frisdranken goed door de maagband heen kunnen. Dat noemen we “om de maagband heen eten”. Door het kiezen van verkeerde voedingsmiddelen kunnen mensen toch aankomen.’
Van der Meer adviseert mensen met een maagband ook standaard één multivitaminetablet omdat mensen met een maagband zulke kleine hoeveelheden eten dat een gezonde voeding met voldoende vitamines en mineralen meestal niet haalbaar is.

Voedingsadviezen bij een gastric bypass
Van der Meer: ‘Na een gastric bypass is ook het advies een caloriearme gezonde voeding. Bij te veel vet en/of zoet eten, kan men last krijgen van misselijkheid, duizeligheid, diarree en krampen.’
Bij een gastric bypass is het lastig om voldoende gezonde voeding binnen te krijgen. Daarnaast is de opname van vitamines en mineralen door het lichaam soms niet goed. Van der Meer adviseert deze mensen dan ook twee tabletten multivitaminen. Ook hebben sommige mensen vitamine B12-injecties nodig. Aan de hand van bloedonderzoek kan de noodzaak hiervan worden bepaald.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb nog een link toegevoegd met informatie over voeding.

Je maag is alleen verkleind, dat wil niet zeggen dat je bepaalde producten niet meer kunt eten.

Het is geen garantie dat je afvalt, je kunt nog steeds te veel kcal binnenkrijgen als je verkeerd eet.
Ritsuka