ik ga binnenkort weer naar school maar ben erg verlegen hoe ga ik dit aanpakken ?

Ik ga over een week naar school voor het eerst weer in 3 jaar , maar mijn probleem is nu dat ik erg verlegen ben en dus ook eigenlijk niet durf , zijn er tips zodat ik over mijn verlegenheid heen kom en met een prettig gevoel weer naar school durf ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Amadea
9 jaar geleden
Wat heb je de afgelopen drie jaar dan gedaan, gewerkt? Zie je klasgenoten als collega's. Zij gaan met hetzelfde doel naar dat gebouw als jij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je krijgt canzelf wel wat vrienden wat je veel minder verlegen maakt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet hoe jou verlegenheid zich uit. Bedenk van te voren b.v. wat gemeenplaatsen om het met je nieuwe klasgenoten over te hebben. Doe net alsof je niet verlegen bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb de afgelopen 3 jaar gewerkt maar ook daar bleef ik verlegen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is goed dat je van plan bent om weer naar school te gaan!
Dingen doen die je lastig en eng vindt, kunnen je namelijk juist helpen om te leren ze minder eng te vinden.
Als je ze uit de weg blijft gaan, wordt het vaak alleen maar lastiger. Op wat voor manier ben je precies verlegen op school?
Welke dingen vind je moeilijk?
Je kunt beginnen om jezelf regelmatig kleine opdrachtjes te geven om dingen te doen waar je moeite mee hebt.
Bijvoorbeeld een kort gesprekje houden met een nieuwe klasgenoot.
Je kunt het beste beginnen met iets wat je wel een beetje lastig vindt, maar ook weer niet extreem lastig. Dan is de kans dat het lukt veel groter; en als het lukt kan dat je een hele goed gevoel geven over jezelf en het kan je motiveren om nog meer te oefenen. Een andere tip die ik je kan geven, is om een training sociale vaardigheden te gaan doen.
Zelf heb ik ook zoiets gedaan en ik heb er behoorlijk wat van geleerd.
Wat ik geleerd heb, is lastig samen te vatten in een reactie hier op goeievraag. Maar als je nog iets wilt weten, vraag het gerust.
Zelf heb ik dat gedaan bij een landelijke organisatie; de VVM ( http://www.verlegenmensen.nl ). Die geven wel alleen cursussen voor volwassenen; maar ik weet niet hoe oud je bent?
Mogelijk is er in de buurt van je woonplaats ook wel iets anders te vinden voor jongeren; misschien via maatschappelijk werk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sociale vaardigheden heb ik op me vorige school ook gehad maar dat hielp totaal niet voor mijn gevoel , ik ben nu 19 , en bij de opleiding die ik wil gaan doen past verlegen zijn totaal niet (politie opleiding) , ik ben op school verlegen in de vorm van ; dat ik stil ben terwijl ik graag wil praten maar het gewoon niet durf , en ben ook altijd bang voor de reactie van anderen , ik ben heel onzeker ..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het hangt er bij zo'n training sociale vaardigheden volgens mij wel vanaf hoe lang je daarmee bezig bent geweest en hoe lang je ermee hebt kunnen oefenen.
Mijn persoonlijke ervaring is dat er behoorlijk veel tijd en veel oefening voor nodig is. Politie-opleiding; dat klinkt best pittig.
Ik denk dat je daar, op sociaal gebied, best wat durf voor nodig hebt.
Maar daar zou ik me niet door laten tegenhouden, hoor. Ik vind het een stoere keuze van je!
Je zult er vast nuttige dingen gaan leren.
Misschien word je door deze opleiding juist ook wel gedwongen om meer te werken aan je sociale vaardigheden. Voor het niet durven om iets te zeggen op school, vallen allerlei oefeningetjes te bedenken.
Je kunt bijvoorbeeld beginnen met het stellen van een vraag aan iemand.
Vragen stellen is vaak makkelijker dan zelf iets vertellen.
Als je een open vraag stelt, dus een vraag waarop iemand meer dan alleen ja/nee kan antwoorden, heb je de kans dat iemand iets uitgebreids vertelt waarover je een nieuwe vraag kunt stellen.
Misschien heb je dat ook wel geleerd op je vorige school, toen je sociale vaardigheden leerde.
Met dat soort dingen kun je oefenen om stapje voor stapje wat sociaal vaardiger te worden.
Helaas gaat dat maar langzaam en moet je veel oefenen. En wat betreft de reacties van anderen: hiermee kun je leren omgaan door op een andere manier te leren denken.
Let er maar eens een aantal keer op wat je denkt als iemand op je reageert.
Die gedachten die je dan hebt, kun je leren "ombuigen".
Dit vind ik lastig om hier kort uit te leggen. Maar Google maar eens op "RET" of "RET-methode"; dan vind je daar allerlei informatie over.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Elke dag tegen jezelf zeggen dat je goed bent. Je mag best wat meer van jezelf houden. Zie jezelf als gelijke met de ander. Elke dag daarmee aan de slag en na een maand voel je je niet meer zo verlegen. Het is een proces.

Antwoorden (3)

Ga je niet anders voordoen dan je bent, want dat ga at je toch niet lukken. Weet niet waarom je er uit gelegen hebt, maar knap , en houd je dat zelf ook voor, dat je weer begint. Zoek niet de meest drukke personen in de klas uit om te beginnen als je contact gaat zoeken, want dan word je waarschijnlijk ondergesneeuwd, Er zijn vast meer mensen die wat rustiger, verlegen zijn.
succes
anneliez
9 jaar geleden
Bedenk dat iedereen een nieuwe school/klas spannend vind (alleen iedereen uit dat op een verschillende manier). Bedenk van te voren vragen die je kun stellen aan mensen, vaak gaan mensen dan uit zichzelf wel verder praten, en als t gesprek niet lekker loopt zoek je iemand anders op. Noem voor jezelf al je positieve eigenschappen op zodat je met wat meer zelfverzekerdheid naar school kan gaan. En gewoon doen! Niet bang zijn, daar bereik je niks mee, maar oefening baart kunst (ook al is het best lastig). Succes ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
is ook heel eng en spannend vind iik ook en ik ben niet verlegen :) hou er rekening mee dat iedereen dat eng vind en mischien ben jij er wat verlegen bij maar dat is oke dat ben jij en jij bent dik oke wie je bent hoor :)
die spanningen die je gaat voelen die gaan normaal zijn als je nu is naar binnen gaat en je kijkt rond in je klas probeer dan is iemand te vinden waar jij je goed bij voelt moet je nog niks zeggen maar gewoon waar je een goed gevoel bij krijgt en zeg die bijvoorbeeld gewoon als ik een goeiedag of een hoi hoe is het ofzo ?
mischien zit die persoon ook wel alleen ? ga er is bij zitten en zucht is en zeg soooo heej die leraar zie ik niet zitten hoor of nou heb jij er zin in ?
en je moet dit niet doen hoor ik geef maar tips probeer gewoon je zelf te zijn je gaat zeker met iemand een klik hebben ;)

veel sucses !