Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn simpele oefeningen voor rompstabilisatie?

Om mijn looptechniek voor het hardlopen te verbeteren wil ik nu ook oefeningen gaan doen voor de rompstabilisatie.

Ik heb een hele tijd op internet zitten rondneuzen, maar ik kom weinig geschikts tegen. Bij haast alle oefeningen heb je een speciale bal nodig om het uit te voeren.

Ik zoek juist simpele oefeningen die ik even gauw voor het slapengaan kan doen, zonder hulpmiddelen, zonder teveel gedoe, zonder dat het lang hoeft te duren.

Iemand ervaring?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
606

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hier vind je oefeningen waar geen bal voor nodig is:
http://www.contest.nl/wm07-1-core%20stability.pdf

Oefeningen met een bal zijn vaak wat hoog gegrepen voor iemand die niet eerder oefeningen voor stabiliteit deed.
Als je net met de oefeningen begint, kun je het beste met statische oefeningen beginnen, oefeningen waarbij je één houding gedurende 10 sec aanhoudt.
Je kunt kiezen voor het geleidelijk het opbouwen van de tijd en / of voor meer dynamische oefeningen, waarbij je armen en benen op gaat tillen.

Het is belangrijk dat je niet denkt met zware oefeningen eerder je rompstabiliteit te kunnen verbeteren. Het tegendeel is waar. Bij zware oefeningen gebruik je namelijk niet de spieren die verantwoordelijk zijn voor je rompstabiliteit.
Bouw dus langzaam op.

Toegevoegd na 1 minuut:
het artikel in de link is weliswaar vanuit de wielrenhoek geschreven, maar de oefeningen in het kader rechtsonder zijn dezelfde als voor hardlopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hier staat er een artikel over:

http://coachtdv.blogspot.com/2008/06/rompstabilisatie.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding