Mag je na een bloeddonatie wel een half uur naar huis fietsen

Ik overweeg om bloeddonor te worden. Ik moet op de fiets naar de bloedbank. Half uur heen en half uur terug. Maar mag je wel na een bloeddonatie fietsen??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.3K

Het beste antwoord

Dat ligt er aan hoe je je na de donatie voelt. De een is wat slap de ander springt uit de stoel. Ik heb van mijn 18e tot mijn 44ste bloed gegeven en verreweg de meeste bloedgevers kwamen even onder het werk langs.
Je word sowieso na het doneren geacht een kop koffie/thee met een plak koek en als het lunchtijd is een kop soep te nemen. Je mag niet zo weg omdat ze zeker willen zijn dat je je goed voelt en dat het wondje niet nabloed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja hoor, doe het wel een beetje kalm aan. Na het doneren even rustig blijven liggen, dan nog een kop koffie o.i.d. en dan kalm aan op de fiets naar huis.
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben jarenlang bloeddonor geweest en deed dat doneren eventjes voor mijn werk en fietste direct daarna door naar het station.
Nooit enig probleem.
Niks geen koffie met koek, geen zin in, geen tijd voor. Ik voelde gewoon helemaal niks na dat bloed doneren.
Ook niet toen ik later plasmadonor werd.
Ook niet toen mij bloeddruk veel te hoog werd.
Nu mag ik geen donor meer zijn vanwege die hoge bloeddruk, maar ik vind dat nog steeds onzin. Mijn antwoord is dus: Ja, dat mag zeker.
Kijk gewoon even wat je zelf voelt.
Ja hoor, in principe wel. Je krijgt een broodje en wat drinken achteraf, en dan ben je als het goed is wel weer opgekalefaterd.
Dat geldt niet voor iedereen. Ik bleek, zoals bij de bloedbank werd gezegd, mijn bloed zelf te hard nodig te hebben, en ging gigantisch van m'n graat. Even later werd ook mijn man het bijkomkamertje ingereden, ook flauwgevallen (ik dacht nog "he, die schoenzolen die daar binnenkomen ken ik :-)). Toen vonden ze het niet goed als we op de fiets naar huis gingen, omdat we allebei niet al te stevig stonden. Er zijn toen, op kosten van de bloedbank, 2 taxi's gebeld, voor ons elk eentje, omdat de fietsen in de achterbak mee moesten.
Maar in principe...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, onder normale omstandigheden wel, en anders wordt er iets geregeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens was mijn situatie niet gemiddeld. Ik heb 2 of 3 keer bloed gegeven en viel elke keer flauw, hoewel ik het totaal niet eng vond of zo. Daarna mocht ik ook niet meer.
Bordensteker
9 jaar geleden
Schitterend verhaal trouwens, Haivon! Geeft de sfeer in een Bloedbank goed weer. Was altijd een genot om daar langs te gaan, ehm, binnen te gaan. En goed van jou, esthervlinderr, om te gaan doneren!
Ik ging ook altijd op de fiets naar huis, al was dat voor mij dan iets dichter bij. Nooit probleem mee gehad, maar je fysieke tolerantie ligt natuurlijk voor iedereen weer verschillend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad bordensteker,, de sfeer is ontzettend prettig. Je krijgt echt het idee dat ze enorm waarderen dat je bloed komt geven. Dat is ook de reden dat ik, ondanks het flauwvallen, totaal geen nare herinnering heb aan het bloed geven. Altijd gezellig, je wordt in de watten gelegd en er wordt goed voor je gezorgd, ook als je flauwvalt dus :-) ik vond het ook echt jammer dat ik niet meer mocht.