Cannabis is van 1 - 3 dagen (bij incidenteel gebruik), tot 2 tot 3 weken (bij chronisch intensief gebruik) aantoonbaar.

Hoe lang een middel aantoonbaar is in je bloed of urine hangt af van een aantal factoren. Van invloed is hoe vaak en hoe veel je gebruikt en je persoonlijke metabolisme (de snelheid waarmee de afbraakstoffen van een middel worden afgebroken door met name je lever). Drugs zijn langer aantoonbaar in je urine dan in je bloed.

De afbraak van cannabis verloopt, in tegenstelling tot de afbraak van de meeste andere drugs, uiterst langzaam. Dit heeft ermee te maken dat THC, de belangrijkste werkzame stof, zich opslaat in je vetweefsel en niet direct wordt afgebroken door de lever (zoals bij XTC, speed en coke bijvoorbeeld). Langzaam wordt de THC weer vrijgegeven uit het vetweefsel en afgebroken. Het zijn dus twee stappen:
1. Afgifte door bloed aan het vetweefsel.
2. Afgifte van het vetweefsel aan het bloed.

Omdat de afgifte van cannabis vanuit het vetweefsel zo langzaam gaat, blijft cannabis nog lang aantoonbaar. Het is niet zo dat je daar ook nog wat van voelt. De effecten zijn maximaal 4 tot 6 uur merkbaar en je merkt dus niets van de THC die later door je vetweefstel nog langzaam afgegeven wordt.
Amadea
9 jaar geleden
THC (delta 9-tetrahydrocannabinol) breekt vrij snel af.
Afhankelijk van je stofwisseling is er na pakweg 1,5 uur geen THC meer in het lichaam te vinden.

Slechts het gebrúík van cannabis is tot maximaal 3 weken aantoonbaar.
Een drugstest zoekt daarom niet naar THC in je bloed/urine, maar naar de metabolieten van THC en de 60 overige cannabinoïden die aanwezig zijn in cannabis, die aantonen dat er op enig moment in de maximaal 3 weken voor de test sprake is geweest van inname van cannabis. Tijdens het roken van cannabis worden meer dan 2000 verschillende metabolieten door het lichaam geproduceerd.

Metabolieten zijn het 'restafval' van de THC en andere cannabinoïden die door je stofwisseling zijn verwerkt.

Concreet antwoord op je vraag:

- Wiet komt niet in je bloed, tenzij je het heel fijn vermaalt, met een mediumvloeistof mengt en intraveneus toedient.

- Je doelt op THC, dat zo'n 1,5 uur na cannabisgebruik niet meer in het lichaam zit.

- Als je vraag is "hoe lang is cannabisgebruik aantoonbaar?", dan is dit ergens tussen 1 dag en 3 weken na gebruik, afhankelijk van je stofwisseling en mate van gebruik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een toelichting op de min zou op prijs worden gesteld. (ik blijf het proberen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja heel irritant die onuitgelegde minnen!!! Terwijl als er geplust word er wel vaak een reactie bijstaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is toch echt het meest juiste antwoord, hoe wel ik het antwoord van amadea ook al prima vond.
Daarom van mij een plusje, ook als tegengewicht tegen die ongemotiveerde min. Ook ik ben trouwens wel erg benieuwd naar de motivatie van de min...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ van mij
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor de (wat ik beschouw als) bijval. ;)