Hoe lang duurt herstel na beroerte en tia?

Ik heb vorig jaar augustus een beroerte gehad en februari dit jaar een tia, hoe lang duurt het dat je volledig hersteld bent?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben nog steeds erg moe, geen ziekte van pfeiffer daar ben ik op gecontroleerd

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.1K

Antwoorden (3)

Verschilt van persoon tot persoon. In het gunstigste geval ben je met een paar dagen weer helemaal de oude, maar het kan ook langere tijd duren. Het kan zelfs blijvende schade aanrichten, waardoor je nooit meer volledig herstelt.
jc54
9 jaar geleden
Blijf bewegen. Ga niet zitten wachten tot alles over is. Bewegen, wandelen in de buitenlucht, is het beste wat je kunt doen voor een betere bloedsomloop en daardoor voor een snellere genezing.
We slijten allemaal in de loop van ons leven, maar je kunt zelf veel doen door een positieve instelling. Wat maakt het uit of het twee of drie maanden duurt? Als je maar voelt dat iedere dag winst is.
Het beste, ik loop wel met je mee... ;)
Ivana
9 jaar geleden
Bij een TIA zijn alle verschijnselen verdwenen na ongeveer een kwartier, of in ieder geval voordat de huisarts arriveert; zo niet dan gaat het om een CVA en niet een TIA.

Het herstel na een CVA is veel minder te voorspellen. Het is nogal verschillend van persoon tot persoon, maar ook erg afhankelijk van hoe groot het aangedane gebied is en welke structuren precies aangedaan zijn.
Over het algemeen worden de grootste stappen gemaakt in de eerste dagen tot weken na het CVA. In de 6 maanden daarna is nog steeds verder herstel te verwachten. Daarna eigenlijk niet meer. Helaas is het gebruikelijk om na een CVA restverschijnselen te houden.
Moeheid is in deze een erg lastige. Het zou zeker door het CVA veroorzaakt kunnen zijn, maar er zijn zo verschrikkelijk veel oorzaken voor vermoeidheid, dat dat niet met zekerheid te zeggen is.