Weet er iemand wat de oorzaak is van pijnlijke steken?

Vannacht werd ik wakker door hevige pijnlijke steken aan myn zijkant tot onder mijn borst. Als ik in en uitademde deed het verschrikkelijk pijn. Ben meteen naar het spoed geweest, daar hebben ze foto's genomen van mijn hart en longen alles bleef in orde te zijn gelukkig. Ze vertelden me dat de steken door stress kunnen komen en dat het lichaam wel eens krampen heeft die over gaan. Kreeg pijnstillers en dat was het ook.
Ik heb nu steeds nog wat pijn. Weet er iemand waar deze steken vandaan komen, wat de oorzaak is, wat ik er het best tegen kan doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord dat je darmen wel eens tegen een ander orgaan aan schuren en dat je daar een pijnlijke steek van kan krijgen...

Antwoorden (2)

De vraag is al veel vaker gesteld. Hoogstwaarschijnlijk had je last van kramp van de tussenribspieren. Dit komt heel vaak voor en is een pijnlijke ervaring, niet goed kunnen doorademen, niet diep kunnen inademen enzovoort. Het is geheel inschuldig en gaat vanzelf weer over. Ik had het ooit zo erg dat ik dacht een hartaanval te hebben, dus Spoedeisende hulp in het ziekenhuis. Helemaal niets aan de hand.
Kramp door de tusenribspieren is een heel normaal verschijnsel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan een geïrriteerde tussenribspier of zenuw zijn.
Dat is heel pijnlijk en het kan lang duren voordat het weer over is.
Vraag je huisarts om er even goed naar te kijken. Als het nog eens terug komt kun je vragen om een scan of röntgenfoto. Gewoon om te zien of er een ontsteking (of verdikking) zit o.i.d.
Wanneer je moet hoesten, niezen (of een lachaanval krijgt), ga dan op je hurken zitten met je bovenbenen tegen je ribben. Zo vang je het schokken op en is het minder pijnlijk om deze bewegingen te maken.
Er zijn ook strak zittende, elastische ondersteunende zwachtels te koop die verlichting kunnen geven gedurende de dag. Wanneer je veel pijn hebt kun je er een coolpack, of ijs op leggen, of cooling gel. Dat vermindert de scherpte van de pijn wat.
Probeer niet zwaar te tillen of zwaar huishoudelijk werkt te doen wanneer je last hebt van je ribben.
Slapen kan een probleem zijn. Het is soms ondoenlijk om te liggen. Probeer evt. in een (half) zittende houding te rusten.
Je kunt last krijgen van je ribben wanneer je een verkeerde beweging hebt gemaakt of bepaalde overbelastende oefeningen doet voor een sport of je werk.
Stel dat je niet snapt waar je het van krijgt, houd dan een dagboekje bij waarin je noteert wat je gedaan hebt, hoelang, en wat de uitwerking ervan was op je ribben. Dit geeft je inzicht in je belastbaarheid op dit punt en het verschaft trainers, therapeuten en dokters veel informatie.
Ik weet niet of er (fysio/cesar)therapie o.i.d. voor is. Stel dat de pijn te regelmatig optreedt dan kan een ergotherapeut eens meekijken (thuis of op het werk) of je een verkeerde beweging maakt en advies geven.
Zelf heb ik eens medische lasertherapie (door een arts) gehad voor dit probleem. Het hielp goed. Het werd gedeeltelijk vergoed uit de aanvullende pot voor alternatieve geneeswijzen, maar is ook betaalbaar wanneer je alleen een basisverzekering hebt.

Toegevoegd na 18 uur:
Ik vergat nog iets belangrijks: probeer in beweging te blijven. Daarmee bedoel ik niet sporten maar bijv. rustig wandelen, fietsen of ga in huis een beetje opruimen. Niet de zolder, maar een kastje of zoiets. Dat is beter voor de bloedsomloop e.d.

Toegevoegd na 2 dagen:
Nog iets vergeten: airco of tocht kan een "trigger" geweest zijn voor de klachten. Probeer een volgende keer (hopelijk krijg je het nooit meer) na te gaan of je op de tocht hebt gezeten/gelegen. Probeer het in ieder geval te voorkomen.