wat te doen bij gebroken teen?

Ik heb net mijn teen erg hard gestoten en ik heb het opgezocht op internet en ik denk dat deze gebroken is, hij is dik, bijna geen gevoel en ik kan hem niet bewegen, ook als ik aan de voorkant van mijn teen een klein tikje geef doet dit onwijs veel pijn, ik kan op internet alleen niet zo goed vinden wat je het beste kan doen bij een gebroken teen alleen je voet omhoog houden als je zit. Het gaat om mijn kleine teen heb ook gelezen dat dat verschil maakt. lopen is ook erg pijnlijk en ik moet veel steunen, iemand tips??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
15.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
Huisarts
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
juist

Antwoorden (5)

Kleine teen wordt vaak niets aan gedaan. Maar zodra je iets gebroken hebt is het de bedoeling dat je naar de dokter gaat. Hij zal bepalen of je naar het ziekenhuis moet of niet.

Je voet omhoog houden klopt.

Het beste is dus naar de dokter gaan, meer kan ik er niet van maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een gebroken botsdeel, bijvoorbeeld 'n teen, is zeer pijnlijk en blijft dat zolang de breuk niet gefixeerd wordt. Kenmerken van botbreuken zijn hevige pijn en acute zwelling van het getroffen deel.
Vaak kan men het gebroken deel ook niet meer aansturen (bewegen), het lijkt los van het lichaam.

De zwelling ontstaat doordat vocht en bloedplasma op de plaats van de breuk een soort van natuurlijke fixatie bewerkstelligen.
Onbehandelde botbreuken herstellen daardoor op den duur wel maar vaak ontstaan vervelende complicaties zoals chronisch pijnlijke vergroeiingen of, bij gecompliceerde breuken en versplinteringen van het bot, zelfs levensbedreigende complicaties.

Een eenvoudige enkelvoudige breuk kan bij wijze van eerste hulp d.m.v. een spalk gefixeerd worden. Hiervoor volstaat het om het getroffen lichaamsdeel d.m.v. een plankje of latje en zwachtelverband 'vast'te zetten. Daarna moet dan direct medische hulp ingeroepen worden om de breuk verder te behandelen.

Zelfhulp en uitstel van medische hulp bij een botbreuk is ten allen tijde af te raden. Een botbreuk is maar beperkt in tijd na het ontstaan nog goed te behandelen. Meestal tot zo'n 6 á 8 uur. Daarna moet het al aangevangen herstel door chirurgisch ingrijpen gecorrigeerd worden om complicaties te voorkomen.

Dus, als je vermoedt dat je een gebroken teen hebt, ga naar de huisarts. Die zal je de nodige eerste hulp kunnen geven en je zonodig doorsturen naar het ziekenhuis voor Röntgenfoto's en behandeling daar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet niet te veel gaan bewegen met de teen.
Het is het makkelijkst om elke dag 3 keer 1x ochtend 1x middag 1x in de avond
een warme doek op je teen neer te leggen maar leg hem precies op de plek waar het pijn doet (met de warmste kant)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo lang het niet je dikke teen betreft plak je de aangedane teen gewoon aan de naastliggende teen vast met leukoplast zo heb je een natuurlijke spalk. Maar als je het niet vertrouwd altijd even naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is ook goed om een rekverbandje erom te doen even doet het zeer maar later gaat het lekker zitten en dan kan de teen niet bewegen en heeft het de tijd om te genezen. Touwens je moet wel het rekverbandje om je hele voet doen dan heeft de teen steun van je hele voet en als je het niet vertrouwd altijd even naar de huisarts.