Mag een arts jouw verzoek om een ruggeprik bij kleine operaties weigeren?

T is weer eens zo ver, voor de 4e keer in 5 jaar tijd heb ik weer een bult in m'n bilspleet, vlakbij de anus. Heb er enorm veel pijn aan, kan amper zitten dus ik zal er mee naar de dokter moeten. Waarschijnlijk weer een peri-anaal abces dus deze zal verwijderd moeten worden. Dit werd de vorige keren gedaan op de eerste hulp van het ziekenhuis onder lokale verdoving, deze prikken doen echter verschrikkelijk pijn. De laatste keer dat ik moest heb ik volgens mij het hele ziekenhuis bij elkaar geschreeuwd dus ik zie er enorm tegenop. Nu las ik op internet dat ze in diverse ziekenhuizen deze operaties ook kunnen uitvoeren onder algehele narcose of een ruggeprik. Als ik hierom vraag, mag mijn arts dit dan weigeren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Jazeker mag hij/zij dat. De arts is verantwoordelijk voor de uitvoering van de behandeling en als die denkt dat een ruggenprik een te groot risico inhoud, of niet wenselijk is zoals dat heet, zal hij dat niet uitvoeren. Daarbij mag een arts geen ruggenprik geven, maar moet er dan een narcotiseur bij zijn, en wordt het een hele andere behandeling als even geholpen worden op de eerste hulp. Zoals je als las op het internet wordt het dan een operatie, en niet een behandeling.

Het gaat om jou lijf (en pijn) en je kunt best dringend maar toch vriendelijk verzoeken om een ruggenprik. Mocht de dienstdoende arts dat weigeren (zeker als je vandaag gaat omdat het zondag is) kun je altijd om een second opinion vragen. Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja. Het is de taak van de arts om een afweging te maken. Als je beslist een ruggeprik wil moet je dat van tevoren kenbaar maken en zonodig verder zoeken naar een arts die dat wel wil doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je zegt dat dit in diverse ziekenhuizen mogelijk is, maar is het ook gewoonte in het ziekenhuis waar jij je laat behandelen?
zo niet, dan zou je via je huisarts verwijzing kunnen vragen naar een ziekenhuis waar de mogelijkheid wel is.
dan nog staat het je arts vrij dit te weigeren, uiteraard wel met redenen omkleed.
kan je je hier niet in vinden, dan staat het je vrij een second opinion aan te vragen, dit wordt door de verzekering gedekt.
sterkte en succes!
Rieneke1
14 jaar geleden
Ja dat kan ( mag hij ) de arts moet zelf ook achter de ingreep staan en dit op een veilige manier uitvoeren praat eens met een andere arts deze heeft misschien een ander idee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij mag dat zeker weigeren!
Maar als jij je verhaal vertelt zullen ze daar zeker rekening mee houden.
Let er wel op dat een ruggeprik vaak nog pijnlijker is dan een plaatselijke verdoving!

Ik wens je heel veels sterkte in ieder geval!