Kan men bloeddonor zijn als men tatoeages heeft?

Ik las dat Cristiano Ronaldo geen tatoeages heeft omdat hij bloeddonor is. Is dat een voorwaarde om het te kunnen zijn, en waarom dan precies?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
15.3K

Het beste antwoord

Als je tattoos hebt, mag je gerust bloed geven, mist de tattoo langer dan 6 maanden geleden is gezet of bijgekleurd.

Dit wist je al vanwege de eerdere antwoorden.
Deel van je vraag is waaróm dat dan is. En dat is de reden waarom ik toch een antwoord toevoeg.

Het heeft te maken met het risico op hepatitis B en C.
Veel tattooshops in Nederland werken vrij hygiënisch. Het zijn echter geen operatiekamers.
Aangezien er sprake is van naalden en inkt die in contact komen met je bloed wil Sanquin zoveel mogelijk risico's uitsluiten.
Sommige tattooshops nemen het tevens niet zo nauw met de regels. Daarnaast zijn er, ook in Nederland, relatief veel illegale tattooshops. Men kan bij Sanquin niet nagaan of de shop waar jij je tattoo hebt laten zetten wel een certificaat van de GGD heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je mag bloed geven vanaf 6 maanden na het plaatsen (of laten bijwerken) van een tatoeage. Verwijderen van een tatoeage door middel van operatie of laserbehandeling is geen bezwaar als de wond genezen is.
anneliez