Wat kost 15 minuten op spreekuur bij reumatoloog ?

Ik ben 15 minuten binnen geweest op spreekuur reumatoloog en kreeg schrikbarende rekening . Verder geen behandeling of foto's gemaakt.
Wat kost dit

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (2)

Dat kan je zien als je inlogt op de site van je zorgverzekeraar, die verzamelen alle declaraties en die kun je inzien. Ziekenhuizen hebben er wel een handje van om enorme rekeningen in te dienen, vooral bij een eerste gesprek.

Voor een gesprek van 15 minuten bij de neuroloog hebben ze mij 366 euro gerekend. Toevallig ben ik gisteren ongeveer een half uur bij een reumatoloog geweest, dat hebben ze nog niet gedeclareerd. Zodra ze dat hebben gedeclareerd zal ik het doorgeven.

Als je bedoelt wat de werkelijke kostprijs is, dat is niet te zeggen. Dat ligt er aan wat de reumatoloog verdient, wat het ziekenhuis rekent voor consulten etc.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een consult van 15 minuten wordt - in Nederland - niet in rekening gebracht als een consult van 15 minuten.

Sinds 2005 wordt er gewerkt met DBC's. DBC staat voor diagnose behandel combinatie. Dat wil zeggen dat er vaste tarieven staan voor een bepaalde diagnose en behandeling. Om een voorbeeld te noemen: voor een beenbreuk die poliklinisch behandeld wordt, staat bedrag X. Meneer Jansen gaat naar de spoedeisende hulp met een beenbreuk, waar twee foto's worden gemaakt en op de gipskamer een circulair gips wordt aangelegd. Na zes weken wordt het gips verwijderd en heeft hij een controleafspraak.

Meneer Pietersen gaat naar de spoedeisende hulp met een soortgelijke beenbreuk. Hij heeft heel veel pijn en krijgt pijnstillers. Er worden extra foto's gemaakt omdat de breuk niet goed te zien is. De chirurg wordt erbij gehaald omdat de dienstdoende arts-assistent twijfelt of de breuk wel goed staat. Uiteindelijk blijkt zetten niet nodig, dus meneer gaat naar de gipskamer. Hij heeft nogal veel zwelling, dus er wordt eerst een gipsspalk aangelegd en een week later komt hij terug voor een circulair gips. Omdat hij last heeft van een drukplek onder het gips, wordt dit na een week of drie nog een keer vervangen. Na zes weken wordt het gips verwijderd en heeft hij een controleafspraak. Daar blijkt dat zijn been toch wat scheef staat. De orthopeed wordt in consult geroepen.

Wanneer die orthopeed nu besluit te gaan opereren, gaat er een nieuwe DBC in. Maar tot die tijd betalen de zorgverzekeraars van beide heren exact hetzelfde bedrag, namelijk het bedrag dat staat voor de behandeling van een ongecompliceerde beenbreuk. Het komt er op neer dat ziekenhuizen bij een complexe patiënt die wat complicaties heeft, pech hebben, en bij patiënt waarbij juist minder handelingen dan normaal verricht hoeven te worden, geluk hebben.

Voor een consult bij de reumatoloog staat dus ook een vast bedrag, per aandoening of per soort klacht. Als bij jou geen bloed is geprikt en geen foto's zijn gemaakt of andere aanvullende onderzoeken verricht zijn dan is het bedrag dat staat voor de 'gemiddelde patiënt met aandoening X' waarschijnlijk veel meer dan wat het daadwerkelijk heeft gekost. Maar als de arts veel aanvullende onderzoeken zou hebben gedaan en uitgebreid uitleg had gegeven zodat het consult veel langer duurde, zou het bedrag op de factuur juist lager dan wat het daadwerkelijk heeft gekost.

Het voorbeeld is overigens hypothetisch en zal inhoudelijk niet volledig kloppen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Dat is weer een heel duidelijke uitleg.
Plus dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Griezelig goed, hoe jij je antwoorden citeert. Verdiende plus.