Is het normaal dat als je op je rechterzij ligt je beter kan ademen dan als je op je linkerzij ligt?

De vraag zegt het eigenlijk al; als ik op mijn linkerzij lig dat kost het me vaak best veel moeite om normaal adem te kunnen halen. Als ik op mijn rechterzij lig gaat dat prima. Vraag me af of dat wel goed is? En waar komt het door?
Ik heb astma.. weet niet of dat er mee te maken kan hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.4K

Antwoorden (3)

Een mens is nu eenmaal niet symetrisch.

Ik heb hetzelfde: op mijn rechterzijde gaat het beter, op mijn linkerzijde moet ik veel vaker hoesten.
Ook als ik op mijn buik lig en alleen mijn hoofd links of rechts leg, merk ik dat verschil.
Ik heb COPD, dat is een verzamelnaam voor longaandoeningen, waaronder volgens mij ook astma valt.

Dat heeft er dus wel mee te maken.
Jouw (zieke) luchtwegen functioneren in een houding beter dan in een andere houding.
Dat is normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je dit altijd al gehad? Ik zou namelijk zeggen dat dit wel te linken is aan je astma. Natuurlijk kan het dat je rechterlong sterker is dan je linker long maar dat je het gewoon merkt met liggen is wel een aandachtspunt. Astma is zoals u vast wel weet een chronische aandoening en wil zeggen dat u voortdurend ontsteking in de longen hebt. Stof en andere rare deeltjes zorgen voor een ontstekingreactie. Ik zou er even goed op letten en als het erger is de arts raadplegen want astma kan ook gevolgen hebben voor uw longinhoud en de flexibiliteit van de longen. Als u merkt dat het ernstig wordt kan de arts dit voor u controleren en passend advies geven hoe u er wat aan kunt doen om dit eventueel te verbeteren. Want denk er goed om, uw longen zijn hardstikke belangrijk! Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18 jaar geleden toen ik zwanger was van mijn oudste zoon kreeg ik heel erg hoge bloeddruk en voortijdige weeen,ik moest opgenomen worden in het ziekenhuis en mocht niet uit bed.
En nu komt het.. ik moest op mijn rechterzij liggen de hele tijd,voor 3 maanden.de reden zou zijn dat de organen dan minder bekneld raken en de bloeddoorstroming beter zou zijn.
Vorig jaar,longembolieen gekregen,en als ik op mijn rechterzij lag het minst last van de benauwdheid.
dus ik neem aan dat het normaal is dat je beter kan ademen wanner je op je rechterzij ligt.
Bronnen: