Is mijn voet gebroken? Ik heb foto,s laten maken maar er was niks te zien maar ik denk toch dat hij gebroken is wat moet ik doen?

ik ben gevallen en nu doet mijn voet heel veel pijn het doet vooral pijn als ik op de knobbel en hoger voel en er zit een forse zwelling die licht blauw gekleurd is ben al naar huisarts geweest en heb foto,s laten maken maar er was niks te zien maar ik denk toch dat hij gebroken is wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
11.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom denk je dat een arts dit niet zou zien? Een flinke kneuzing doet ook akelig zeer. Volg gewoon de adviezen op die je arts je heeft gegeven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wanneer gevallen?
Was die zwelling er meteen na het vallen en duurde het een tijdje voordat het dik werd? Ondertussen met je voet omhoog. (voet iets boven de knie en knie is boven de heup)
Eventueel koelen.
Erna55
8 jaar geleden
--- " ik denk toch dat hij gebroken is, wat moet ik nu doen ? " ----
Ophouden met denken .
Aannemen dat de arts gelijk heeft.
Terugdenken aan wat de arts gezegd heeft hoe je je voet moet behandelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waaróm denk je dat hij toch gebroken is? Pijn, verkleuring en zwelling heb je ook bij weke-delen letsel. Zijn er specifieke redenen waarom je aan een breuk denkt. Kon je bijvoorbeeld meteen al vanaf het begin absoluut niet op je voet lopen? Heb je iets horen of voelen knakken? Kraakt het als je erop drukt of als je je voet belast? Staat er iets scheef? Hebben ze de foto maar van één kant genomen? Heb je asdrukpijn?

Antwoorden (4)

Als er op de foto's niets te zien is dan heb je geen breuk maar eerder een zware kneuzing en die kan inderdaad evenveel pijn geven als een breuk.Waarschijnlijk heb je van je dokter de nodige uitleg gekregen in wat te doen.In elk geval heel wat geduld en rust en zal het wel een tijdje duren tegen dat alles terug in orde is.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je het niet vertrouwt kun je er gewoon weer naartoe gaan hoor. Vaak (tenminste hier) maken ze als de voet nog erg gezwollen is een 2e foto nog ter controle. Dit hadden ze bij mij toen niet gedaan, maar ik moet zeggen dat die artsen een beetje apart waren. Alles afraffelen en weinig informatie geven. Het enige wat ik na de foto heb gehoord is: "Het is niet gebroken, je mag naar huis" en dat was het. Ook niet even zeggen wat het dan wel is. (ben er nog steeds echt kwaad op) Wat bleek dus; het was toch wel gebroken geweest. Nu zit er een verkalking in mijn voet omdat de breuk niet goed is geheeld. Dus als je het echt niet vertrouwt gewoon langs gaan. Liever te vaak dan te weinig. Uiteindelijk is het toch wel jou lichaam
Rusten, en koelen tegen de zwelling. En eventuele andere adviezen opvolgen die de huisarts je gegeven heeft. Met het been omhoog zitten is vaak ook goed tegen zwellen / vochtophoping. En je kunt een paracetamol nemen tegen de pijn.

Als er op de foto niks gebroken is, dan is er vrijwel zeker niks (belangrijks) gebroken, en behoeft het geen verdere medische behandeling. Bovendien kan een goede kneuzing absoluut meer pijn doen dan een breuk, dus dat het zo veel pijn doet is niet zo vreemd. Wel vervelend. Pijnstillers nemen maar.

is de pijn heel extreem, dan kun je de huisarts vragen of hij je wat zwaarders voor wil schrijven voor de eerte twee-drie dagen. Ook moet je je voet niet helemaal ontzien, wel gewoon proberen te belasten, maar niet overdrijven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Als er op de foto niks gebroken is, dan is er vrijwel zeker niks (belangrijks) gebroken, en behoeft het geen verdere medische behandeling" hahah helaas was het bij mij een ander verhaal
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, er zijn uitzonderingen, dat klopt. Maar dat zijn ook niet voor niks uitzonderingen. En soms zitten er heel kleine scheurtjes in botten die je verder ook niet KUNT zetten of repareren.
Niet alle schade aan het lichaam kan ook altijd weer probleemloos en zonder gevolgen hersteld worden, helaas. Soms is stuk gewoon stuk.
Om veel pijn te hebben hoeft de voet niet gebroken te zijn. Nu er niets te zien is op de foto is een breuk onwaarschijnlijk. Een voet zit vol met kleine gewrichtjes, pezen en spieren. Daarvan bij een val gemakkelijk iets beschadigd raken. Vooral als de voet voor een deel blauw is, wijst dat erop dat er in de voer iets beschadigd is en is van bloeden. Dat veroorzaakt de blauwe verkleuring die na een tijdje paars wordt en dan groen/geel en vervolgens verdwijnt. Als de blauwe verkleuring aan de buitenkant van de voet onder de knobbel zit, dan heb je de banden die de botjes in je voet bij elkaar houden verrekt of een beetje ingescheurd. Dat geneest vanzelf. Blijf wel in beweging als dat in redelijkheid gaat. Je hoeft niet met je voet omhoog te gaan zitten. Met enkele dagen zal de pijn verminderen. Blijft de pijn als je erop staat of loopt ook na een paar dagen nog onverminderd hevig, laat er dan nog eens naar kijken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De weg is huisarts. Die verwijst door ziekenhuis voor eventuele foto's. Maar als op de foto's niets te zien is, dan is er altijd nog de weg via de fysiotherapie. Vooral omdat in een voet meer is dat alleen botten, de kunnen breken. Maar ook andere zachte delen, de beschadigd kunnen zijn. Zorg voor goede pijnstillers als het advies is bewegen, veel bewegen.
Bij gewrichten is het advies in beweging blijven. En in de voet zitten veel gewrichten.
Of het nu belast of onbelast bewegen is, dat is aan de artsen en therapeuten.