Ontrekt cafeïne vocht of koffie ook?

Koffie ontrekt vocht maar is dat bij cafeïnevrije koffie ook zo??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Het is de vraag of caffeïne überhaupt vocht onttrekt, of dat dit tot het rijk der hardnekkige fabeltjes behoort:

Lang werd (en wordt) geloofd dat koffie en andere cafeïnehoudende producten (zoals thee, cola, pepdranken en chocolade) het risico op uitdroging vergroten in plaats van verkleinen. Daar zit je als sporter natuurlijk niet op te wachten. Maar het wetenschappelijke bewijs voor de uitdrogende werking van cafeïne lijkt compleet te ontbreken.
Ook het gerespecteerde Nederlandse Voedingscentrum onderschrijft de diuretische (= vochtafdrijvende) werking van cafeïne niet (meer). Op hun site lees je: “Het is een fabel dat cafeïne in koffie vochtafdrijvend werkt, waardoor teveel vocht wordt uitgescheiden. Cafeïne zorgt voor snellere, maar niet voor meer uitscheiding.” Daarom, zo schrijft het Voedingscentrum, tellen kopjes koffie en thee, net als water, mee om de vochtbalans op peil te houden.

Artikel uit 2006. Maar ook daarna steeds artkelen waarin in elk geval wordt geconstateerd dat de vochtuitdrijving op zijn minst verwaarloosbaar is.