Wat zijn de rare plekken en vervellingen op de huid van mijn beste vriend?

Mijn beste vriend die ik al sinds de kleuterklas ken heeft een paar na dagen na het zwemmen in redelijk helder water een paar rode plekken op zijn handen gehad. Deze zijn inmiddels weg. Nu zitten er wel wat soort huidschilvers op met name bij de plekken waar haartjes uitkomen op zijn hand. Ook kreeg hij toen hij het opmerkte iets raars. Zijn vingers schrompelde een beetje in, waardoor het leek alsof hij gerimpelde vingers had die je hebt als je lang in het water geweest bent. We weten niet wat het is. Weten jullie dat toevallig?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Huid is lastig te beoordelen vanuit een beschrijving, het zou een eczeem chloorallergie of andere chemie allergie of een van de tientallen schimmelinfecties kunnen zijn, kan van mieren/insecten reacties komen, reacties op een paar soorten planten een zuurverbranding door een gevoelige huid. Er is zalf/behandeling voor elke van deze. Beste gewoon even naar de dokter te gaan, die weet het vast en welke behandeling en kan de plek en omliggende huid controleren. Anders is er de dermatoloog waar hij jouw vriend naar kan doorverwijzen dat is een huidspecialist. Toegevoegd na 7 minuten:
Contact allergie werd het meest weergegeven, heb hierover een patienteninformatie folder toegevoegd (bron 1) Bronnen:
- http://www.nijsmellinghe.nl/1160/allergie-patienten-informatiefolder

Antwoorden (2)

Misschien een allergische reactie. Het gaat waarschijnlijk vanzelf over. Zoniet dan moet hij even naar de dokter. Ik zou me er niet druk om maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je schrijft niet over jeuk, dus zal geen zwemmersjeuk, zonneallergie of blauwalg betreffen. Het lijkt mij waarschijnlijker dat het een reactie is op de chloorbehandeling van het zwemwater. Daar kan de huid droog door worden, met rode vlekken en huidschilfers als gevolg. En een trekkerig gevoel.

Hij kan het beste de plekken nadat hij gedoucht heeft lichtjes afdeppen met een handdoek (dus niet hardhandig droogwrijven) en dan insmeren met een vette crème of bodymilk.
Amadea