Kan het gebruik van een bepaald soort medicijn voor gedragsveranderingen zorgen?

Ik bedoel hier niet de medicijnen die voor gedragsverandering bedoeld zijn. Dus geen kalmeringspillen of ritalin o.i.d.

Stel iemand slikt al jaren bloeddruktabletten, kan zijn gedrag door deze medicijnen veranderen? Zo ja, hoe werkt dat dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Helaas is het zo dat alle medicijnen bijwerkingen hebben. Dat kan een bijwerking puur op het fysieke vlak zijn, of een bijwerking in het hormonale stelsel.

Een bijwerking in het fysieke vlak kan er voor zorgen dat iemand zijn gedrag verandert (hij wordt prikkelbaar of zo) omdat hij continu last heeft van een verlaagd energieniveau. Oftewel: gevoel van lusteloosheid e.d., hetgeen een van de bijwerkingen is van Lisinopril (bloeddrukverlagend medicijn).

Een bijwerking in het hormonale vlak kan als een ongeleid projectiel door je gedrag schieten. Van heel prikkelbaar tot heel vrolijk, geen zin in sex of juist wel, noem maar op.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je bloeddruk heeft weer invloed op je bloedomloop. Deze gaat door diverse organen en klieren, wat dus zeker invloed kan hebben.
Ik slik pillen voor mijn schildklier. Officieel is dit lichaamseigen hormoon, dus zou er geen bijverschijnselen moeten hebben. In de praktijk ben ik er rustiger van geworden. Dit is merkbaar door mij en mijn omgeving.

Je gedrag wordt mede bepaald door zoveel organen en klieren, dat als je aan 1 schroeft, de ander daar op kan reageren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedragsverandering ontstaat oa door hersenbeschadigingen en veranderingen.
Je noemt zelf bloeddruk tabletten waarmee ik aanneem dat je bloeddrukverlagende tabletten bedoeld. (Slechts zelden zal iemand bloeddruk verhoging nodig hebben)

Op het moment dat enig medicijn invloed heeft op bloedvaten en vaatwanden kunnen er storingen in de bloedsomloop gaan plaatsvinden.
Ook in de hersens.
In het laatste geval kan er dus door die storing in de bloedsomloop een verandering in de hersens optreden...ook gedragsverandering.

Denk er hierbij wel aan dat medicijnen uitsluitend bij een ziekte of afwijking worden verstrekt....de oorzaak van een bijwerking als deze kan ook gevolg zijn van te weinig of onregelmatig medicijn gebruik gecombineerd met de kwaal. Zeker bij bloeddruk tabletten. Want ook een te hoge bloeddruk (de kwaal dus) kan (kleine) haarvaatjes laten springen met gevolgen voor de hersenen. Dan is niet het medicijn de veroorzaker maar de kwaal waarvoor die medicijnen werden gegeven.

Onder het gebruikelijke voorbehoud zoals deze site hanteert bij de medische hoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zeker kan dat. De pil bijvoorbeeld kan hier zelfs al voor zorgen doordat hormonen inspelen op de chemische balans in je lichaam. Hetzelfde geld voor veel medicijnen, alhoewel de effecten licht zijn.

Als je denkt dat dit bij jou van toepassing is ga dan eens met je dokter praten. misschien kun je (tijdelijk) stoppen met deze medicijnen om te kijken hoeveel effect het heeft. Of er is een ander medicijn beschikbaar wat op jou minder effect heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, De pil heeft mijn denken en gedrag ongewenst veranderd toen ik deze slikte.
Dat is allemaal weer goed gekomen nadat ik ermee stopte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, ik heb ook een hoop gedonder gehad met de pil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ook zijn dat hij doordat de medicijnen werken hij meer energie heeft en meer zichzelf kan zijn. Oftewel, het neemt een beperking weg die bepaalt gedrag veroorzaakt, maar het veranderd het gedrag niet rechtstreeks.
Mijn moeder heeft voor haar reuma een tijdje hoge doses Prednison gebruikt, een krachtige ontstekingsremmer. Ze werd daar heel actief van. Ging 's nachts het hele huis schoonmaken, de zolder opruimen etc. Ook kocht ze in die periode een nieuwe tv en andere nieuwe dingen. Toen later de dosis werd verlaagd ging ze weer 'normaal' doen. Deze bijwerkingen van Prednison zijn bekend en staan in de bijsluiter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, door Tramadol bijv...een morfine-achtige medicijn..Na een paar weken gebruik kan het voorkomen dat jezelf al niet meer terug kent...ik zie het in mijn naaste omgeving gebeuren..

Ik slik al jaren hoge bloeddruk medicijnen maar daarvan kan ik niet zeggen dat het mijn gedrag heeft beïnvloed..