Is het ongezond om één keer onder de zonnebank te gaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is wel gezond omdat je er zond

Het beste antwoord

Zonnebanken kunnen huidkanker veroorzaken. Maar uiteindelijk is de zon toch schadelijker dan de zon zelf. Door rood te verbranden vergroot je wel de kans op huidkanker. De UV-A en UV-B stralingen kunnen ervoor zorgen dat je DNA gemuteerd wordt dat huidkanker veroorzaakt.

Dus het is belangrijk dat je goed doseert. Ga niet in een keer 30 minuten onder de turbo. Smeer je in met een goede beschermende creme. En bescherm je ogen.

Een zonnebankje is ook nog best gezond voor je. De warmte van de zonnebank heeft een rustgevende invloed op je lichaam en geest. En daardoor krijg je een verhoogde weerstand.

Ook zorgt het ervoor dat je vitamine D aanmaakt. Belangrijk voor sterke botten. De doorbloeding van huid en spieren worden aanzienlijk verbetert.

Als je dus onder de zonnebank gaat, vraag dan advies bij een deskundige zonnestudio. Die kunnen je adviseren welke zonnebank het beste is voor jou huid, hoe lang je eronder moet en hoe vaak je maximaal kunt gaan per jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee. De huidige zonnebanken moeten aan hele strenge eisen voldoen. Bovendien moeten ze je een beschermende creme aanbieden.

Af en toe onder de zonnebank kan geen kwaad. Maar wel heel kort. De meeste mensen gaan te lang in een keer en daar krijg je op den duur lelijke pigmentvlekken van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, volgens mij niet.

Zelfs 10 keer is niet ongezond.

Ik heb zo'n ding staan en al menig kuur gevolgd en ik ben nog steeds gezond.

Je moet er wel een beetje "normaal" mee omgaan, dus niet meteen uren.
Wat handig is:
*Weten wat je huidtype is.
* Langzaam opbouwen.
* Je ogen beschermen
* Smeren, zowel voor als na.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo is het +
Nee, je kunt gerust onder een zonnebank maar overdrijf niet!

Er zijn mensen die de hele dag in de zon liggen, dat is zeer slecht.

Te veel onder de zonnebank is eveneens slecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het is helemaal niet ongezond als je er maar niet dag en nacht onder gaat liggen. Het is met alles in het leven alles met mate.

Je ogen beschermen, je huid kan wat droger zijn maar kan je goed insmeren. Voor die tijd ook insmeren want je gaat tenslotte net als in de echte zon je huid blootstellen aan warmte. En er bestaat ook zonnebankcreme. En een beetje voorbruinen is ook helemaal niet erg, straks gaat iedereen als het mooi weer is met hun witte lijf de hele dag liggen bakken en verbranden de meeste mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de kans op huidkanker neemt dan toe, ook al is het niet zoveel. Je zal het maar net treffen. Ook zal je huid eerder verouderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
welnee. dat kun je gerust eens uitproberen.
houd je wel goed aan de voorschriften.