Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Merk je iets van het stoppen met ademen bij het inslapen?

Mijn opa werd veel morfine gegeven zodat zijn adem stopte. Maar merk je iets van het stikken of 'vergeet' je dat? Misschien is hier onderzoek naar gedaan. Als het antwoord nee is wil ik ook graag weten waarom niet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee daar merk je niets van, het signaal dat normaal gesproken naar je longen wordt gestuurd als je zuurstof tekort hebt, wordt niet verstuurd. Dus het hele gevoel dat je moet ademhalen is er niet meer.

Een ja of nee is hier moeilijk op te beantwoorden en onderzoek doen is vrijwel onmogelijk. Er kan en is waarschijnlijk onderzoek gedaan naar werking van morfine. Hoe het bij een patiënt werkt is niet na te gaan, omdat als deze sterft niet meer na te gaan is, wat deze heeft ervaren. Mijn vader heeft ook morfine gekregen en uiteindelijk gestorven.Ik ben erbij geweest. Het was een rustige dood..De laatste weken van zijn ziektebed kreeg hij morfine. In het begin merkte je dat na ongeveer zes uur deze uitgewerkt was en begon hij met zijn been te bewegen, hij kon niet meer praten, kon alleen als wij vroegen of hij pijn had in mijn hand knijpen. Morfine zorgt ervoor dat je geen pijn meer voelt en in een soort diepe slaap beland. Het bewustzijn is dus heel sterk verminderd en afhankelijk van de hoeveelheid zelfs nihil. De laatste dagen lag hij vredig te "slapen"en het moment dat hij doodging had ik zijn hand vast. Hij zuchtte heel diep en ging van me weg. Een mooi moment en het zag er vredig uit. Niet alsof hij was aan het stikken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100