een vriendin van mij heeft altijd de hik savond's echt altijd hoe komt dat of is het iets ernstigs?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

De hik kan ontstaan door te snel eten, zonder goed te kauwen en door het drinken van koolzuurhoudende dranken. Ook bij spijsverteringsstoornissen, tijdens de zwangerschap of door het drinken van alcohol krijg je soms de hik. Hoewel de hik meestal niet schadelijk is, is het soms een verschijnsel bij ernstiger aandoeningen. Pleuritis (ontsteking van de longbladen), een maagbreuk (zie hernia diafragmatica) of longontsteking zijn hier een voorbeeld van. Vaak is de hik heel onschuldig en ben je er snel weer vanaf.
Het beste is dus om op het eten te letten, en niet gehaast te eten. Als de hik langdurig aanhoud is het misschien handig om het aan je huisarts te vragen. maar maakt je vooral geen zorgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Naast bovengenoemde oorzaken door lisamadeline kan de hik ook onstaan door spanning in de spieren van het middenrif. Als een soort van kramp gaan die spieren dan spastische samentrekkingen doen.

Die spanning kan van psychische oorsprong zijn. Misschien dat je vriendin 's avonds meer gespannen is dan overdag om een bepaalde reden. Misschien kan ze bewust proberen die spieren te ontspannen, of zien uit te vinden wat de spanningsbron is en daar wat aan te doen. ALS het bij haar tenminste uit psychische bron komt, natuurlijk.

Bij mensen die ook in hun slaap hikken, is er echter altijd sprake van een fysieke (niet-psychische) oorzaak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan ook soms zijn door overmatig gebruik van knoflook.
Ikzelf ben een extreme knoflookfreak dus dat hikken overkomt me zelf nogal eens!!