Waarom krijg ik tintelingen in mijn hoofd als ik mijn microfoon gebruik?

Ik heb een USB-microfoon, 't klinkt heel gek, maar tijdens dat ik muziek opneem en zing in de microfoon. Voel ik mijn hoofd wat duizeliger worden en heb ik allemaal tintelingen in mijn hoofd. Waar ligt dat aan? En waarom krijg ik dat van die microfoon. Is het gezond?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Door verkeerd adem te halen kan er meer druk dan gebruikelijk op je hoofd komen te staan. Dit effect zal versterkt worden wanneer je zit, omdat je bloedsomloop dan minder efficiënt werkt.
Tevens kan 'verkeerd' ademen een licht zuurstofgebrek tot gevolg hebben.
Deze factoren kunnen tintelingen veroorzaken.
Dat heb je vast wel eens gemerkt na een flinke hoestbui of bij het zetten van veel kracht.

Hyperventilatie is een 'mooi' voorbeeld van wat er met het lichaam gebeurd bij afwijkende ademhaling.

Ik zie in ieder geval geen relatie met het (type) microfoon dat je gebruikt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Overigens: Zolang je niet uren per dag op deze wijze zingt, zal dit geen negatief effect op je gezondheid hebben.
Mocht je je toch zorgen maken, dan kan ik je van harte aanraden een (zang)logopedist te raadplegen. Die kan oefeningen met je doen waardoor je ademhaling verbetert en daarmee uiteindelijk ook je zangkwaliteit.