Wat is het verschil tussen zoutoplossing en neusspray (Otrivin) kijkend naar de werking?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.1K

Het beste antwoord

Neusspray met zoutoplossing is een neusspray zonder medicijn. Als het in de neus gespoten wordt dan wordt doordat je water aan het slijm in de neus toevoegt het slijm wateriger waardoor het makkelijker weggesnoten wordt. Het is dus eigenlijk een soort "reiniging' van de neusholte. Hierdoor heb je even minder last van het snot en voel je je weer wat beter/ minder verstopt gevoel in de neus.

Otrivin bevat het medicijn Xylomethazoline. Xylomethazoline zorgt ervoor dat bloedvaten gaan samentrekken. Als dit in de neus gespoten wordt dan trekken de bloedvaten in het neusslijmvlies zich dus samen waardoor er minder slijm/ snot geproduceerd wordt. Bij een ontstoken neusslijmvlies blijft er ook vocht achter in het slijmvlies waardoor het slijmvlies opzwelt. Op het moment dat de bloedvaten zich samentrekken kan dit overvloedige vocht afgevoerd worden, waardoor de slijmvliezen zelf ook weer slanker worden. Bij otrivin worden de slijmvliezen dus actief slanker gemaakt en het snot actief tegen gegaan; dit in tegenstelling tot de zoutoplossing.

Duidelijk nadeel van otrivin is wel dat je niet langer dan 5 dagen moet gebruiken; daarna ontstaat de kans op afhankelijkheid van de otrivin. Bij afhankelijkheid van otrivin heeft iemand continu een verkouden/ verstopt gevoel in de neus, totdat de otrivin weer gebruikt wordt. De zoutoplossing kan zonder problemen langere tijd achtereen gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Plus, goed dat je de waarschuwende toevoeging erbij hebt gezet!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik weet daar alles van, ik heb het ooit een maand gebruikt, daardoor heb ik 3 jaar lang met een verstopte neus rond gelopen. Uiteindelijk op advies van de dokter een tijd rhinocort gebruikt, en toen was ik er eindelijk van af. Ik koop nooit meer Otrivin. (niet dat zout water helpt) Ik gebruik gewoon niets.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+ Overigens