Is de dagelijkse inname van een te grote dossier zink nadelig voor iets? Zo ja waarvoor?

9 jaar geleden
2.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
waarom wil je een grote dosis zink innemen, wat versta jij onder veel? hoeveel is het dan.
heb je een tekort?

Het beste antwoord

De aanbevolen hoeveelheid voor volwassen mannen (22-50 jaar) is vastgesteld op 10 milligram per dag en voor vrouwen op 9 milligram per dag.
De maximaal veilige dosis voor zink is 25 mg per dag.

Wat zijn de gevolgen van een teveel aan zink?

Een acuut teveel aan zink is zeldzaam bij mensen. Wanneer er sprake was van een inname van een grote dosis zink in één keer, dan werd dit veroorzaakt door voeding of drank die in contact was gekomen met verzinkte blikken. De symptomen die hierbij optraden waren onder andere misselijkheid, braken, buikkrampen en diarree. Langdurige inname van teveel zink kan leiden tot onder andere anemie (bloedarmoede) en een vermindering van de weerstand.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik weet niet wat je verstaat onder een grote dosis zink, maar meer dan 25 mg is dus NIET gezond. Let wel op dat je ook zink via je voeding binnenkrijgt.
Ritsuka
9 jaar geleden
colombo100
9 jaar geleden
Ik heb deze vraag gesteld na een opmerking van de apotheker waar ik voedingssupplementen aanschaf. Ze wees er me op dat in het preparaat QUATRAL reeds een hoeveelheid zink zit. Ik nam daarenboven afzonderlijk een supplement zink. Omdat dit blijkbaar goed is voor de weerstand en prestatiebevorderend werkt. Ik ben 65 jaar, speelt dat ook een rol?
Ritsuka
9 jaar geleden
waarom denk je dat je meer zink nodig hebt? voor je weerstand kun je beter zorgen dat je gewoon redelijk gezond eet, voldoende slaapt en voldoende beweegt.
Dat helpt stukken beter dan een pilletje nemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Ritsuka.

Andere antwoorden (1)

Volgens het ( gerenommeerde) Medisch Handboek Merck Manual komt een overdosering niet snel voor. Inname van een gram zink of meer ( dat is 70 keer de aanbevolen dagelijkse inname) kan dodelijk zijn. Inname van te veel zink kan leiden tot verlaging van de inname van koper en kan de werking van het immuunsysteem verstoren.
Symptomen van teveel zink zijn onder andere metaalsmaak in de mond, misselijkheid, braken, diarree.
Zink is dus geen stof om teveel van te gebruiken; normaal zit het voldoende in de voedingsstoffen die je elke dag gebruikt bij een afgewogen voedingspatroon. Ouderen hebben niet meer zink nodig dan jongeren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zinkgebrek komt het vaakst voor bij mensen die geen dierlijke producten eten zoals vlees, schelpdieren, lever en eieren. Ook bepaalde ziektes kan zinkgebrek opleveren. Maar dan schrijft de arts supplementen voor omdat ook dan het immuunsysteem verstoord kan zijn.