Ik heb een denkbeeldig vriendin ben ik nu lesbisch?

Ik zit al jaren te twijfelen of ik lesbisch ben of niet, nou heb ik al een tijdje een denkbeeldig vriendin.
Het klinkt misschien raar maarja,

Je hebt op tv van die series dat er wel iemand lesbisch is ofzo en elke keer als zij zoenen dan voel ik me heel gelukkig. Ik weet niet waarom maar ben ik nu ook lesbisch?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Het feit dat je als meisje een denkbeeldig vriendinnetje hebt, en je lesbische scenes op tv jou een gelukkig gevoel geven denk ik inderdaad dat je wel eens lesbisch zou kunnen zijn.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik gok nog vrij jong en dat is dus de tijd dat je die zaken, je sexuele voorkeur en dergelijke gaat ontdekken,
Tenzij je ook denkbeeldige vriendjes hebt en je ook een gelukkig gevoel krijgt van een kussend hetero stel op tv. Dan zou je ook bisexueel kunnen zijn.

Het is natuurlijk makkelijk te zeggen dat vrouwen niet zo moeilijk doen over dan verliefd worden op vrouwen, en dan weer op mannen... de persoon!
Maar over het algemeen fantaseert een heterosexueel meisje in haar jeugd over jongens en heeft denkbeeldige vriendjes, en een lesbische meisje fantaseert over meisjes.

Maar wat je hier zelf aangeeft dat je al jaren twijfelt, duid er duidelijk op dat je voorkeur op dit moment naar vrouwen uitgaat, lesbische interesse dus.

En als je dit misschien moeilijk vind, of verwarrend geen probleem, je hoeft het niet met iedereen te delen, je hoeft het niet aan de grote klok te hangen of " uit de kast" te komen. Niemand hoeft er van te weten, jij bent de gene die dit uit moet zoeken. En daarna zie je wel weer hoe het loopt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat zou kunnen, maar dat hoeft niet.

Bij vrouwen is de seksuele voorkeur vaak wat 'vloeiender' dan bij mannen. Mannen zijn vaker helemaal hetero of helemaal homo, maar bij vrouwen bestaat er van alles tussenin. Sommige vrouwen hebben altijd gedacht dat ze hetero waren omdat ze alleen op mannen vielen, en worden toch ineens verliefd op een vrouw. Of andersom.

Het hoeft niet altijd zo vast te staan, die seksuele voorkeur. Zeker niet bij vrouwen dus, wat ook blijkt uit onderzoek trouwens. Een vriendin van me zegt wel eens: 'je wordt verliefd op een persoon, niet op wat er tussen diens benen zit'. En voor sommige vrouwen werkt het echt zou. Die voelen zich niet per se hetero, lesbisch of bi, maar zijn toch wel eens verliefd geweest op zowel man(nen) als vrouw(en). Dat kan zomaar gebeuren. 'Lesbisch' betekent dat je uitsluitend op vrouwen valt of kunt vallen en wij denken vaak erg in die hokjes: iemand is hetero of homo/lesbisch en zelfs bi vinden veel mensen wat lastig te plaatsen. Misschien heb jij gewoon fantasieën over een vrouw, daarmee hoef je nog niet per se in één of ander hokje te vallen.

Als je uitsluitend fantasieën hebt over vrouwen, en uitsluitend kijkt (en dan bedoel ik 'kijken' op de speciale manier die we allemaal denk ik wel kennen) naar vrouwen en nooit naar mannen, en als je nooit verliefd bent geweest op een man of je voor kunt stellen dat je verliefd zou worden op een man, dan ben je waarschijnlijk lesbisch.

Maar maakt het uit? Heeft het voor jou een meerwaarde om aan de hand van je fantasie te besluiten of je in het ene of het andere hokje past, of gun je jezelf gewoon de tijd, zodat je er vanzelf wel achter komt op wie je verliefd gaat worden in de toekomst en of je wel of niet nieuwsgierig bent naar mannen - of juist vrouwen? Dat is wat ik voor mezelf doe: ik zie het wel. Voor zover ik weet ben ik hetero, maar dat zeg ik er dus ook altijd bij 'voor zover ik weet'. Ik word niet snel verliefd. Die ene keer dat ik verliefd was, was op een man en dat overviel me ook nogal. Ik kijk nooit naar vrouwen zoals ik naar mannen kijk, maar wie weet wat voor geweldige mensen (mannen óf vrouwen) ik nog tegen kan komen in de toekomst en waarvan mijn gevoelens me misschien net zo overvallen als destijds?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe kom je daarbij dat mannen vaker helemaal hetero of homo zouden zijn dan vrouwen? Is dat niet gewoon jouw vooroordeel? Is het niet juist andersom? Ik heb toch regelmatig mannen gesproken die biseksueel zijn waarbij ze mannen dan puur voor de seks zien, (niet verliefd worden dus) en voor de rest een heteroseksueel leven leiden met vrouw en kinderen. Mannen onderling doen vaak niet zo moeilijk over seks terwijl vrouwen er meestal ook nog andere gevoelen bij willen hebben zoals verliefdheid. Vinden veel mannen helemaal niet nodig.
Ik denk dus dat juist die mannen een stuk "vloeiender" zijn zoals jij dat noemt. Er is heel wat meer seks tussen mannen onderling (ook biseksueel dus) dan tussen vrouwen onderling. Vandaar ook al die talrijke homo-ontmoetingsplaatsen speciaal voor mannen. (parkeerplaatsen, sauna's etc.) En nee, die mannen die daar komen zijn niet allemaal homo.
Er is absoluut geen enkel verband tussen beiden.

Bij het opgroeien van baby over kind naar volwassene, grijpen gigantische processen in. Mijn echtgenote heeft in haar jeugd zo ook altijd een denkbeeldige vriendin gehad, die zij soms ook tweelingzus noemde.

Kijk, er komen veel angsten bij het loskomen in de groei: Eerst doet men bravo als je iets kunt, bijv. "bravo, je kunt lopen", om daarna te horen te krijgen dat je toch van alles moet blijven bij het rondlopen. Elke nieuwe vrijheid leidt tot een nieuwe beperking. En zeker na de 'overlevingsfase', moet je dikwijls door individualiserings- en socialiseringsfasen. Daarin past exact de zoektocht van jij tussen de mensen, van jouw vrijheid versus die van anderen.

Om jezelf te zien, heb je anderen nodig. Je wordt de les gespeld, gestimuleerd, beboft of beloond, maar ook gestraft. Het hele zware proces om los te komen van je ouders (meestal van je moeder) om via deze onthechting je later terug te kunnen hechten aan een wildvreemde partner, vergt heel wat denkwerk, bewustwordingsgedachten en zal veel botsingen kennen.

En vriendschap is daarbij essentieel. Waar jij mee bezig bent, is het relationeel bekwamer worden en dus een levensnoodzakelijk groeiproces. Soms lacht men met mij dat ik, als 49-jarige, nog altijd een beertje in mijn auto heb hoewel ik nogal een macho man ben (hoeveel motards durven trouwens net wel een beertje op hun moto zetten en zijn onder hun brute inborst heel zacht versus vrouwen?) maar dit proces ook bij mijn herken, erken, ken. Dat is dus iemand die je kan helpen en die je leert hoe ook iets zeggen of doen overkomt bij anderen.

Jouw vriendin is veel minder denkbeeldig overigens dan je op het eerste gezicht zou denken: het is een meisje dat zeer snel leert uit alle ervaringen die je meemaakt, en die jou helpt in het proces om jezelf van buiten te leren bekijken. Tegelijk heeft zij een echt inzicht in jou, waar je soms versteld van zult staan, over wat je voelt op sommige momenten en dikwijls op momenten dat anderen helemaal niet door hebben wat je bedoelt (het is altijd aan jou om zoiets beter uit te leggen, verwacht niet te veel van anderen, want zelf zie je ook zelden dat anderen in nood zitten, dus het omdraaiproces is hier heel mooi en leerrijk).

Wat is dan lesbisch? Dat is eigenlijk pas als je na 20 jaar continu kunt stellen dat je eigenlijk nooit iets gevoeld hebt voor het andere geslacht. Seksuele nieuwsgierigheid is geen homoseksualiteit!