Hoe moet je een brief schrijven aan iemand die ook ernstig ziek is?

zelf ben ik ook ernstig ziek, maar zou niet weten hoe een brief te schrijven, ik ben nogal een flap uit en kan zelf heel veel hebben, want ik ben mijn bijna mijn hele leven ziek, dus kan niet zo goed bepalen wat je wel kunt schrijven en wat niet.....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie en interessante vraag +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is het onderwerp van de brief?
Waarom wil je deze persoon schrijven?

Het beste antwoord

Zeg gewoon eerlijk wat je wilt zeggen, dus draai niet om de feiten heen.

Voorkom ook dat je in de valkuil terecht komt dat je uitsluitend over jezelf en je eigen ziekte gaat praten.

Durf de feiten te noemen, dus als iemand aan zijn/haar zal overlijden, probeer dan niet kost wat het kost dat onderwerp te vermijden.

Kortom wees hartelijk, maar zeker ook eerlijk en oprecht.

En als je toevallig ook gedichten schrijft, probeer dan een beetje de gevoelens van je hart daarin tot uitdrukking te brengen.

Als je je gedichtje aan het einde plaatst hoef je ook niet in te zitten over je slotwoorden. Want die kunnen soms wat moeilijk zijn. Bijvoorbeeld 'Beterschap' kun je eigenlijk niet tegen een stervende zeggen en 'Vaarwel' klinkt weer zo definitief.

Ik heb een paar regels speciaal voor jou geschreven en hoop dat je daar wat kracht uit kunt putten. Hier zijn ze:

Ernstig ziek zijn is vaak een zware last
en het lijden doet ook je omgeving pijn
Maar ieders geloof in jou blijft rotsvast
waardoor je steeds in ons hart zult zijn

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt en je krijgt weer alle punten van me..........top

Andere antwoorden (4)

Schrijf vooral gewoon vanuit je hart, en als je denkt dat iets te open is, dan zet je erbij dat je niet goed weet of je het goed doet.

Altijd goed. Gewoon open en eerlijk zijn, dat wordt vaak het meest gewaardeerd.

Toegevoegd na 34 minuten:
* en, natuurlijk, veel sterkte gewenst. Ben zelf chronisch ziek. Ga er niet aan dood, maar ik weet wel wat het is om altijd ziek te zijn. De mensen die mij kaartjes en brieven sturen, ook al staat daar niet altijd op wat ik zou willen, doen mij altijd erg goed.

Het is de aandacht voor mij die me dan goed doet ;-)
Het moet wel HEEL bont worden voor ik iemand iets aanreken, dat hij of zij iets lelijks zegt. En dat moet dan nog met opzet gebeurd zijn eigenlijk.

kortom, voel je vrij in het schrijven, je doet er waarschijnlijk JUIST iemand een plezier mee!

nogmaals,... sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kun je beginnen met dat je het moeilijk vindt om te horen dat hij/zij ernstig ziek is en dat het lastig is om de juiste woorden te vinden
je zou iets van je eigen levensfilosofie mee kunnen geven
als je zelf positief in het leven staat of een lijfspreuk hebt!!
Wat helpt is ook de leuke kanten/herinneringen van/aan iemand op te halen
etc
het zijn maar ideeen, je kent de persoon en weet wat kan en niet kan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat meer om het feit, dat de zieke een teken van (mede-)leven krijgt dan om wat er in de brief/kaart staat, denk ik. Als je onzeker bent over wat je zou kunnen schrijven, stuur dan ipv. een lange brief een paar keer per week kaartjes - dan weet de zieke, dat je veel aan hem/haar denkt. En dan kan je met een paar korte zinnetjes volstaan...Je hebt tegenwoordig zulke leuke beterschap-kaarten, dat de zieke zijn/haar ziekenkamer heel vrolijk en kleurrijk kan maken, en overal bewijzen om zich heen ziet, dat er aan hem/haar gedacht wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antwoord heel oprecht en vanuit je hart, je mag gerust eerlijk zeggen, dat je gewoon niet weet wat je moet zeggen, maar dat je verder wel meeleeft, meevoelt en dat je oprecht hoopt dat het hem of haar snel beter zal gaan.Het feit dat je aan die ander denkt is al zo fijn en misschien is dat het enige wat je moet schrijven: ik weet dat je het moeilijk hebt en ik denk aan je..heel veel sterkte...