Hoe een wond met korst beschermen ?

Oke ik heb een wondje aan mijn voet, nu is er een korst op gekomen.

Ik kan alleen nog geen schoenen aan, doet te veel pijn en ik wil de wond niet beschadigen.

Als ik de wond bescherm met een pleister en sokken aan doe, wordt de wond zacht en ook veel pijnlijker.

Dus mijn vraag:
Hoe kan ik een wond met korst beschermen zonder dat de korst zacht wordt ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

De korst wordt zacht doordat er met een pleister minder vocht verdampt. En de korst dus droger en harder blijft. Soms wordt het daar minder pijnlijk van, maar in jouw geval pijnlijker. Dan kun je ipv een pleister een luchtiger verband aanbrengen, zoals steriel gaas afgedekt met nog zoiets (evt een tweede gaasje), vooral niet strak enzo, en dan zou het zacht worden minder optreden. Echter, als je schoenen aandoet, sluit je sowieso het verdampende vocht op. Je kunt het dus proberen met een minder afsluitend verbandmiddel, maar als je dan sokken aantrekt zou het al hetzelfde kunnen zijn als nu met die pleister.
Alsnog is een zo luchtdoorlatend mogelijk verbandje, ipv een pleister, de moeite waard om te proberen. Of je daarna ook schoenen aan kunt is een volgende stap. Met pantoffels naar je werk is voor de meeste mensen geen optie. Maar misschien daar op sokken lopen wel, en dan hoef je maar kort schoenen aan, als je dicht bij je werk woont. Zo niet, dan duurt het gewoon langer dan gewenst.

Eem mogelijk(!) ook werkende oplossing, maar die zou ik niet zonder overleg proberen, is Second Skin. Dat is een vochtig soort pleister, waarbij je helemaal geen korst krijgt. Die hou je op de wond tot die genezen is. Is vooral bedoeld voor schaafwonden. Heeft bij mij 1malig prima gewerkt. Verzacht en beschermt. Maar of het zonder risico is, betwijfel ik (achteraf). Misschien heb ik mazzel gehad. Tovermiddelen bestaan niet. Navragen dus bij de dokter. Niet bij Second Skin ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een kleine aanvulling op je verder goede antwoord: open schoenen willen ook nog wel eens helpen voor de ventilatie. Ik weet niet of 'pannekoeker' en man of vrouw is, maar als man kan je best sandalen aan (ligt wel aan het werk natuurlijk... als je altijd een pak aan moet en contact met klanten hebt is het natuurlijk gek). Als vrouw kan je heel mooie open sandalen aan doen. En dan op je wond inderdaad een gaasverbandje. Ziet er niet het meest mooi uit, maar helpt wel goed bij de wondgenezing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze pleisters zijn DE oplossing!! Mijn moeder werkt bij de directie van Erasmus en heeft een lang verleden als verpleegster. Zij heeft deze pleisters ook ontdekt van collega's in het buitenland. In Nederland nog niet heel bekend, maar de werking van deze pleister is bijzonder goed, en zorgt voor een snelle heling van de huid. Over het algemeen als je deze pleister gebruikt, heb je helemaal geen pijn meer, van blaar tot wond! Wonderpleisters zijn het!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toevoeging: inderdaad even bij de dokter vragen en niet van Second Skin