Hoe heeft heroine de keuring kunnen doorlopen om een legaal medicijn te worden?

Vroeger is heroine gebruikt als medicijn, nu wordt ieder medicijn naukeurig getest voordat het gebruikt wordt, hoe kan het dat heroine door die test is doorgekomen aangezien het zo verslavend is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is niet ondenkbaar dat als heroïne de huidige procedure moet doorlopen dat het toch toegelaten wordt tot de markt.
De afweging die gemaakt wordt is vooral zijn de baten groter dan de schade en is er geen middel dat hetzelfde werking heeft mat minder bijkomende schade. Als verslaving of andere bijwerkingen een toelating zouden verhinderen zou bijna geen middel kunnen worden toegelaten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is op zich ook niet heel schadelijk, veel huidige medicijnen zijn vele malen schadelijker. Dan heb ik het over zuivere heroïne, niet de vervuilde zooi die op straat verkocht wordt.
De negatieve effecten zijn vooral een effect van de verslaving: van een ongezonde levensstijl tot totale verwaarlozing van jezelf.

Het beste antwoord

In feite is heroïne niet (veel) verslavender dan het al veel langer gebruikte morfine of andere opiaten zoals die ook nog steeds worden gebruikt. Oxycodon bijvoorbeeld is een ware plaag in sommige staten van de VS en wordt door sommigen wat betreft de gevolgen voor de verslaafde gebruikers (dus mensen die het niet (meer) om medische redenen gebruiken of bij wie het gebruik dusdanig uit de klauwen is gelopen dat het al lang niet meer gebruikt wordt voor enkel pijnstilling) en de moeite die het hen kost om af te kicken soms beschreven als erger dan heroïne. Toch is oxycodon - net als bijv. morfine - een middel dat bij juist gebruik en goede medische begeleiding voor veel mensen een effectief én veilig middel is om hun ernstige pijn dragelijk te maken.

Morfine was al veel langer op de markt; men kende de werking ervan en ook het verslavingsgevaar was intussen goed bekend. Heroïne werd aanvankelijk gepromoot als NIET-verslavend alternatief voor morfine. Vraag me niet waarom, maar men had om de één of andere manier het idee dat heroïne minder verslavend was dan morfine. Uiteindelijk bleek het méér verslavend te zijn dan morfine, of in elk geval meer gevoelig voor misbruik. Gebruikers ervaren veelal een sterker euforisch gevoel bij heroïne dan bij andere sterke opiaten. Er zijn verschillende theorieën over het waarom hiervan, maar de meest waarschijnlijke verklaring is simpelweg het feit dat heroïne snel en kort werkt. Bij zowel injecteren, inhaleren als snuiven werkt het middel zeer snel en inmiddels weten we dat vooral de snelwerkende middelen een groter risico op misbruik en verslaving met zich meebrengen. Daarom worden voor pijnstilling tegenwoordig vooral langwerkende preparaten gebruikt (tabletten met vertraagde afgifte of pleisters die enkele dagen werken) die zorgen voor een vrij constante pijnstilling en niet in één keer heel sterk 'binnenkomen'. Voor pijnpieken is het dan wel gangbaar om een langwerkend middel te combineren met een snelwerkend middel, maar de basispijnstilling is dan het langwerkende middel.

Heroïne is dus mede op de markt gekomen omdat het qua werking en bijwerkingen erg leek op een middel wat al veel langer gebruikt werd. Een middel wordt dan relatief gemakkelijker geaccepteerd; ook nu nog. Overigens wordt heroïne (diacetylmorphine) in sommige landen nog steeds gebruikt als pijnstiller. Het is dus geen 'mislukt middel', maar gewoon een hele sterke pijnstiller waarvan aanvankelijk het verslavingsrisico gigantisch onderschat is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mooi compleet en juist.

Andere antwoorden (2)

Heroïne is rond 1900 ontdekt. Er bestond toen nog geen uitgebreide medicijnentest zoals we die nu kennen.

Geschiedenis van Heroïne :
In de 19e eeuw begon men de opium te zuiveren tot morfine, dat een veel sterkere werking had. Het bleek een bijzonder krachtige pijnstiller, maar helaas bleek morfine ook zeer verslavend. Op de slagvelden werd de verdovende morfine verwelkomd door de gewonde soldaten, maar na afloop van de oorlog bleken veel soldaten verslaafd. Een ander opium-product was laudanum, een tinctuur van opium en alcohol waar in de 19e eeuw vooral vrouwen aan verslaafd raakten. Alcohol drinken was voor vrouwen “niet fatsoenlijk”, maar laudanum mocht wel. Het was goedkoop en vrij verkrijgbaar, het werd zelfs door artsen voorgeschreven, getuige het droeve lot van Eline Vere in de beroemde roman van Louis Couperus.

Omstreeks 1900 werd er een nieuw derivaat van opium ontdekt: heroïne. Het werd aanvankelijk gebruikt als een middel tegen de hoest! Dit bleek echter dusdanig verslavend, dat er stemmen opgingen om alle opium-producten te verbieden. In 1914 werden opium en de derivaten daarvan in de VS verboden in de zogenaamde Harrison Act.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt vrijwel geheel. Alleen wil ik opmerken dat laudanum nog recent werd gebruikt, ik heb het in 1986 in Turkije voorgeschreven gekregen vanwege een ernstige voedselvergiftiging die zich uitte met hoge koorts, diarree en overgeven. Ik droogde snel uit en kon slecht drinken (werd misselijk). Laudanum legt de spijsvertering stil, daardoor konden de ingewanden tot rust komen. In combinatie met aspirine om de koorts te drukken voelde ik me na 1 dag weer geheel beter. Ik nam het in met een maatlepel, 3x daags een lepel (het flesje bevatte 10 doses dus voor ruim 3 dagen). Plus voor je antwoord.
Het huidige systeem van medicijnkeuringen is eigenlijk nog maar piepjong.

De softenon-affaire dateert van rond 1960: Voor die tijd was er niet of nauwelijks een systeem van medicijnkeuringen.