Waarom zijn tax free sigaretten zo duur op schiphol?

Ik was een aantal jaren terug (2013) op Schiphol, voor een vlucht buiten de EU, Toen kostte een slof sigaretten tax free 3,20. Afgelopen jaar weer, maar toen kostte een slof ineens 5,10, tax free.

Dit terwijl een slof sigaretten in bijvoorbeeld Oekraine maar 1,20 euro kost, terwijl deze sigaretten in Zwitserland worden gemaakt.

Dus de produktieprijs van een slof sigaretten zal rond de 10 euro liggen, dan verwacht je dus ook ongeveer zo'n prijs tax free. Waar komt dat verschil van ongeveer 4 euro vandaan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
36.9K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Excuses, ik had per ongeluk de prijs per pakje ingevuld.
Ik was een aantal jaren terug (2013) op Schiphol, voor een vlucht buiten de EU, Toen kostte een slof sigaretten tax free 32 euro. Afgelopen jaar weer, maar toen kostte een slof ineens 51 euro, tax free. Dit terwijl een slof sigaretten in bijvoorbeeld Oekraine maar 12 euro kost, terwijl deze sigaretten in Zwitserland worden gemaakt. Dus de produktieprijs van een slof sigaretten zal rond de 10 euro liggen, dan verwacht je dus ook ongeveer zo'n prijs tax free. Waar komt dat verschil van ongeveer 40 euro vandaan?
LeonardN
4 jaar geleden
Waarom vraag je dit af voor Schiphol? In de Oekraïne zijn sigaretten in de gewone verkoop ook veel duurder dan in de gewone verkoop van Nederland. In elk land kost een pakje sigaretten een andere prijs.
Dat heeft te maken met de markt aldaar(rijkere mensen kunnen duurdere dingen kopen en daar spelen verkopers op in) en de kostprijs van het distribueren.
In West-Europese landen wordt veel accijns geheven. In non-EU landen is dat niet altijd het geval.
Tax-free slaat enkel op de BTW, niet op de accijns.
Aangezien enkel de BTW eraf gaat op schiphol blijf je nog steeds met een berg accijns EN een duurder pakje. https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/hoeveel-accijns-zit-er-op-sigaretten-in-het-buitenland/

Antwoorden (1)

Accijns, en een hogere marktprijs dan in lage lonen landen.

Het grootste deel van de prijs van een pakje sigaretten is accijns.
Een klein deel is de BTW (die gaat eraf voor de "taxfree")
En de rest is de verkoopprijs (die al duurder is dan in een lagelonenland)

Je betaalt ~3,80 euro aan accijns ~1,20 euro aan BTW en een pakje sigaretten "kost" in Nederland dus maar ~2 euro.
Zonder de BTW zou je nu dus op ongeveer 5,80 komen.

De prijs voor een slof in Oekraine waar er waarschijnlijk geen accijns op zit is een hele andere markt dan de Nederlandse.
Daarnaast is dit waarschijnlijk van andere samenstelling.

"Dus de productieprijs van een slof sigaretten zal rond de 10 euro liggen,"
Nee. Die zal nog lager liggen. Productieprijs in niet verkoopprijs. In de Oekraine moeten ze ook wat aan sigaretten verdienen.
Een slof zal iets van 5-6 euro kosten om te maken.
Maar als je het naar Nederland wil transporteren en distribueren zal dat meer kosten dan naar de Oekraïne brengen en daar verdelen.

Hoe dan ook het meest betaal je aan accijns.