Kun je uit een bloedtest aflezen niet alleen of iemand alcohol nuttigt maar ook hoeveel?

asat/alat/gamma gt zeggen alleen iets over dát je alcohol gebruikt maar niet hoeveel. Zijn er tests die dat wel kunnen bepalen?

4 maanden geleden
Pieterke
4 maanden geleden
Je kunt in ieder geval wel zien of iemand gedurende langere tijd wel of niet veel alcohol heeft gebruikt:
"De alcohol bloedtest van het CBR bestaat uit een aantal leverwaarden, MCV en CDT. Deze CDT of ook wel CD-tect is de belangrijkste test van het bloedonderzoek. Door middel van de CDT kan men zien of iemand gedurende weken niet teveel alcohol tot zich genomen heeft en er sprake kan zijn van alcoholmisbruik."
tinus1969
4 maanden geleden
Je bedoelt nadat de alcohol uit het bloed verdwenen is? Je wil eennsoort inschatting van wat iemand gemiddeld heeft gedronken afgelopen maand of jaar?

Antwoorden (1)

Een alcohol test meet hoeveel alcohol je in het bloed hebt zitten. Dat kan alleen maar iets zeggen over dat betreffende moment. Meer kan je vanuit een bloedtest niet halen.

Aan de hand van de informatie die de persoon geeft (bijvoorbeeld "ik heb al 4 uur niets gedronken" kan je grofweg herleiden hoeveel alcohol iemand in het bloed had zitten. Maar zelfs dat is nog erg lastig omdat de verwerking van alcohol van een heel aantal factoren afhankelijk is (gewicht, leverfunctie, spiermassa, hoeveelheid gegeten, gevoeligheid voor alcohol (met extreem voorbeeld dat veel Aziatische mensen slecht alcohol kunnen verwerken) gewenning, noem maar op).

Er zijn geen bloedtests om te bepalen hoeveel iemand precies heeft gedronken. De beste manier om te controleren hoeveel iemand drinkt, is om iemand aanwezig te hebben of iemand te filmen.
4 maanden geleden