Mag iedereen de defibrillator gebruiken die in somige gebouwen hangen?

Steeds vaker zie je een defibrillator hangen mag je die gebruiken als leek zijnde bij een hart stil stand. of mogen alleen mensen die weten hoe die defibrillator werkt deze gebruiken

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De apparaten zijn zo gemaakt dat een leek ze kan bedienen. Dat houdt onder meer in dat het apparaat niets doet als je de paddles gebruikt op een gezond mens. Het werkt alleen als het een fibrillerend hart meet. Ook hebben de meeste apparaten spraakondersteuning. De ernstigste fout die je kunt maken is dat je zelf of omstanders in contact komt met de patiënt op het moment dat je het apparaat gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dit is door iedereen toegestaan.
Het is echter aanbevolen een cursus aed te volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor het antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben toevallig met de cursus BHV bezig,en het staat hier zwart op wit in het lesboek.
Ik weet niet zeker of er regels voor zijn maar onder het mom van 'niets doen is helemaal fout' zou ik MITS er niemand in de buurt is die wel weet wat hij doet, hem zeker gebruiken. De apparaten zijn nl. erg gebruiksvriendelijk en vertellen je stap voor stap wat je moet doen. Echter in de meeste openbare gebouwen waar deze dingen hangen zal ook iemand aanwezig zijn die weet hoe het te gebruiken. Ik zou daar dan ook sowieso eerst naar vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor het antwoord +1
iedereen mag het, en op het apparaat staat hoe het moet en dat is heel makkelijk beschreven dus er word vanuit gegaan dat iedereen het ook werkelijk kan, maar als je een cursus volg is dat natuurlijk beter.............
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor het antwoord +1
Iedereen mag hem gebruiken. Op de defibrillator staan duidelijke aanwijzingen en vaak wordt er ook spraakondersteuning door het apparaat zelf gegeven. Maar vaak zijn er in het gebouw ook BHV-ers aanwezig, deze mensen hebben oa een cursus gehad hoe ze een defibrillator moeten gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord +1
Iedereen mag die gebruiken, maar wel als het nodig is...

Heb je een onenigheid met je baas, dan zou ik die defibrillator dan weer niet gebruiken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tis inderdaad zo dat iedereen 'm kan gebruiken. Toch lijkt het me wel handig als je weet wat je moet doen. Het apparaat geeft wel aan wat je moet doen en praat ook tegen je, maar wanneer er echt iemand voor je op de grond ligt dood te gaan is het niet echt handig om nog uit te gaan vinden hoe de AED werkt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen mag het apparaat gebruiken, MAAR: je hebt er niets aan als je niet kunt reanimeren!
Want dat kan het apparaat niet en tussen de controles en eventuele stroomschokjes van het apparaat door moet je toch echt 2 minuten reanimeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eigenaar van de defibrillator kan het apparaat afgesloten ophangen. Dit is bijvoorbeeld in de meeste stations het geval. Alleen NS personeel kan er dan gebruik van maken.

Wanneer iedereen de beschikking kan hebben over het apparaat, mag iedereen het gebruiken die denkt dat hij ermee overweg kan. Het gebruiken voor andere doeleinden dan waarvoor het apparaat bedoeld is, is wel strafbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is principe door iedereen te gebruiken. De AED werkt alleen als het hart nog fibreert. Bij een totale stilstand van het hart geeft het apparaat geen schok. Het apparaat maakt een meeting en schokt alleen indien het nodig is.
Er zijn ook bepaalde zaken waar je op moet letten b.v veel borsthaar, of het slachtoffer nat is en vooral dat niemand het slachtoffer aanraakt als de schok wordt afgegeven. Het apparaat praat je er doorheen, maar reanimatie blijft ondertussen van groot belang.